Wielki artysta wśród ignorantów

„Ja, Feuerbach” w ujęciu Piotra Fronczewskiego to poruszające studium o życiu w teatrze i teatrze życia - pisze Jan Bończa-Szabłowski

Aktualizacja: 04.02.2013 16:44 Publikacja: 04.02.2013 09:00

Grzegorz Damięcki (Asystent) i Piotr Fronczewski (Feuerbach)

Grzegorz Damięcki (Asystent) i Piotr Fronczewski (Feuerbach)

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak PN Piotr Nowak

Zobacz galerię zdjęć

Po ten napisany przez Tankreda Dorsta tekst nie można sięgać bezkarnie. Tadeusz Łomnicki we wstrząsającej, wbijającej w krzesło inscenizacji z 1988 roku ukazał dramat aktora odtrąconego. Niektórzy krytycy wyraźnie łączyli życiorys teatralnej postaci z życiem jej odtwórcy. W tamtym czasie Łomnicki czuł się artystą napiętnowanym, któremu zabiera się stworzony przez niego Teatr Na Woli, a potem wielokrotnie odmawia prawa do grania na innych scenach.

KONKURS - wygraj zaproszenie na spektakl

Piotr Fronczewski jest na szczęście w zdecydowanie lepszym położeniu, choć trzeba przyznać, że macierzysta scena Teatru Ateneum nie często oferuje mu role na miarę jego talentu.

Ten spektakl w Ateneum można odebrać jako głos jednostki wybitnej, przeciwstawiającej się chamstwu i barbarzyństwu. Ale też jako dramat człowieka niezwykle wrażliwego, dla którego teatr był całym życiem. On aktorstwo traktuje jako rodzaj misji i powołania, a nie zawodu, który można zmienić z dnia na dzień na każdy inny.

Ten spektakl przeciwstawia się chamstwu współczesnego świata

Feuerbach w ujęciu Fronczewskiego to aktor wybitny, grający z takim oddaniem, że w którymś momencie artystycznej kariery otarł się o szaleństwo. Spotkanie, na które po latach przerwy idzie z nadzieją, okazuje się kolejnym rozczarowaniem, być może nawet ostatnią stacją w jego złamanym życiu. Poczucie własnej wartości łączy się w nim z zagubieniem. Godząc się zaś na przesłuchanie przez Asystenta, a nie samego reżysera, podświadomie zadaje sobie pytanie, do jakich upokorzeń gotów jest człowiek wobec Boga, losu, a także drugiego człowieka.

Fronczewski po mistrzowsku rozgrywa kolejne etiudy w parku, w konfesjonale, w salonie, w pokoju w przytułku. Kiedy jego bohater przekonuje się, że Asystent reżysera, z którym rozmawia, jest całkowitym teatralnym ignorantem, wpada w pompatyczny – charakterystyczny dla tego aktora – śpiewny ton. Wie, że wtedy przynajmniej go rozbawi, skupi na sobie uwagę. Z przerażeniem czuje bowiem, że wartości, które reprezentuje, zostały już wyrzucone do śmietnika, jak na końcu sztuki jego sceniczne buty.

Tak jak Tadeusz Łomnicki Piotr Fronczewski również  sztukę wyreżyserował, ale w przeciwieństwie do wielkiego poprzednika uczynił z Asystenta pełnoprawnego uczestnika spektaklu i dyskursu nad kondycją współczesnego teatru. Grzegorz Damięcki znany jest – nie tylko ze względu na powiązania rodzinne – z wielkiego szacunku do tradycji  scenicznej.  Bardzo przekonująco wcielił się w postać ignoranta, który nie ukrywa, że w teatrze znalazł się przez przypadek.

„Ja, Feuerbach" w Ateneum to ważny głos artysty upominającego się w dzisiejszym świecie o swoją godność.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zobacz galerię zdjęć

Po ten napisany przez Tankreda Dorsta tekst nie można sięgać bezkarnie. Tadeusz Łomnicki we wstrząsającej, wbijającej w krzesło inscenizacji z 1988 roku ukazał dramat aktora odtrąconego. Niektórzy krytycy wyraźnie łączyli życiorys teatralnej postaci z życiem jej odtwórcy. W tamtym czasie Łomnicki czuł się artystą napiętnowanym, któremu zabiera się stworzony przez niego Teatr Na Woli, a potem wielokrotnie odmawia prawa do grania na innych scenach.

Pozostało 83% artykułu
Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły