Artaud, francuski teoretyk teatru, dramatopisarz i aktor, leczony elektrowstrząsami w zakładach psychiatrycznych, od lat fascynuje kolejne pokolenia twórców. Uznawany za prekursora teorii performatywnych, w przerwach między leczeniem intensywnie pracował, grając w filmach i wystawiając spektakle we współzałożonym przez siebie Teatrze im. Alfreda Jarry'ego. Szokował nim paryską publiczność, bo wykraczał poza swoje czasy, szukając sztuki, dzięki której widz zostanie wytrącony z wygodnego stanowiska konsumenta mieszczańskiej zabawy. Autor tekstów, takich jak „Teatr i jego sobowtór" oraz „Teatr okrucieństwa", polskim czytelnikom znany jest dzięki tłumaczeniom Jana Błońskiego i Bogdana Banasiaka oraz książce „Święty Artaud" Leszka Kolankiewicza.

Paweł Passini nie pierwszy raz sięga po życiorys wybitnego artysty, tworząc na jego podstawie autorski scenariusz. W „Turandot", koprodukcji neTTheatre i Grupy Coincidentia, inspiracją była dla niego śmierć Giacomo Pucciniego, która przerwała pracę nad jego ostatnią operą. W spektaklu przygotowywanym w Studio sięga m.in. do pism Antonina Artauda „Nowe objaśnienie bytu", „Teatr okrucieństwa", „Skończyć z Sądem Bożym", powieści „Heliogabal albo anarchista ukoronowany", „Teatr Serafina", „Upadek" i libretto opery „Astronom"

– To przedstawienie dla nas samych jest przed premierą wielką tajemnicą – przyznaje Lena Frankiewicz, która w przedstawieniu zagra Aktorzycę Artaud. – Nasza praca zaczęła się od długich kolonii z Artaud, w trakcie których poznawaliśmy wszystkie dostępne źródła historyczne związane z jego życiem i twórczością. Teraz dopiero, po etapie pracy w podgrupach, w jakich budowaliśmy poszczególne sceny, scenariusz zaczyna się składać w całość.

„Artaud. Sobowtór i jego teatr", na motywach pism i żywotów Antonina Artauda, reż. Paweł Passini, wyk. Lena Frankiewicz, Szymon Czacki, Janusz Stolarski, Teatr Studio, Warszawa, plac Defilad 1, bilety: 50 zł, rezerwacje: tel. 22 656 69 41, premiera: czwartek (19.05), godz. 19