Getsemani – premiera w Teatrze Telewizji

„Getsemani” to znakomity spektakl na czas formowania się rządu. Pokazuje kulisy wielkiej polityki po wyborach

Publikacja: 13.10.2011 19:42

Getsemani – premiera w Teatrze Telewizji

Foto: PAT

Trudno rozsądzić, co jest w przedstawieniu Waldemara Krzystka ważniejsze: gorący temat inspirowany aferami, jakie zdarzyły się w kulisach rządu Tony'ego Blaira, czy może gwiazdorska obsada.

Magdalena Cielecka zagrała panią minister spraw wewnętrznych – żonę biznesmena uwikłanego w zagraniczne procesy i matkę nastolatki, ofiary narkotykowo-medialnego skandalu, stanowiącego zagrożenie dla rządu. Piotr Adamczyk bryluje w roli premiera, zaś w roli wspierającego go lobbysty – Mariusz Bonaszewski. Agata Buzek, znająca problemy rządowe z pierwszej ręki, kreuje postać nauczycielki, pośredniczącej między panią minister a jej zbuntowaną córką. Maciej Zakościelny wcielił się w postać dziennikarza, który nie jest bez winy i grozi mu szantaż. Ucieka się do niego, w piętrzących się zewsząd dramatycznie okolicznościach, asystentka pani minister. Gra ją z tupetem Agnieszka Grochowska.

Sztukę napisał David Hare. Widzowie Teatru TV oglądali już jego „Prześwit" i „Przesilenie". „Getsemani" z jednej strony robi wrażenie szablonowanego dramatu, a jednak szablonem nie jest. Polityczny salon przypomina domek z kart i wiadomo, że się rozpadnie. Jednak wektory katastrofy trudno przewidzieć i to z pewnością jest atut widowiska.

Jako wskazówki do śledzenia intrygi i zaskakujących międzyludzkich relacji niech służą frazy: „sałata zjadła królika", a także: „stracić warstwę ochronną", czyli teflon. Ludzie, którzy mają skrupuły, w polityce nie nadają się do niczego. Jak to się teraz obrazowo mówi – są grillowani. Nie każdy ma szansę przetrwać tytułowy czas próby. Nie każdy rozumie, na czym polega.

Jeśli chodzi o aktorstwo, wydaje mi się, że energię i wdzięk Magdaleny Cieleckiej blokuje... peruka. Całkiem niepotrzebna, a nawet pretensjonalna jak partie tekstu jej postaci, najeżone pompatycznymi porównaniami. Trudno je grać i jednocześnie obronić swoje aktorstwo. Mariusz Bonaszewski zaczyna razić nadekspresją. Na tym tle fantastycznie wypada studentka wrocławskiej PWST – Emilia Nagórka w roli zbuntowanej córki. Najpierw ujawnia najciemniejsze strony młodzieńczej frustracji, a w sycylijskim finale prezentuje oszałamiającą świeżość limoncello.

Trudno rozsądzić, co jest w przedstawieniu Waldemara Krzystka ważniejsze: gorący temat inspirowany aferami, jakie zdarzyły się w kulisach rządu Tony'ego Blaira, czy może gwiazdorska obsada.

Magdalena Cielecka zagrała panią minister spraw wewnętrznych – żonę biznesmena uwikłanego w zagraniczne procesy i matkę nastolatki, ofiary narkotykowo-medialnego skandalu, stanowiącego zagrożenie dla rządu. Piotr Adamczyk bryluje w roli premiera, zaś w roli wspierającego go lobbysty – Mariusz Bonaszewski. Agata Buzek, znająca problemy rządowe z pierwszej ręki, kreuje postać nauczycielki, pośredniczącej między panią minister a jej zbuntowaną córką. Maciej Zakościelny wcielił się w postać dziennikarza, który nie jest bez winy i grozi mu szantaż. Ucieka się do niego, w piętrzących się zewsząd dramatycznie okolicznościach, asystentka pani minister. Gra ją z tupetem Agnieszka Grochowska.

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły