Taniec w Teatrze Wielkim

Przed nami finał 2. Dni Sztuki Tańca. W programie m.in. pokaz wyjątkowego projektu Instytutu Teatralnego i chopinowskich spektakli Polskiego Teatru Tańca z Poznania.

Publikacja: 16.09.2010 09:18

Reżyser Agnieszka Błońska i choreograf Anna Godowska w projekcie „Był sobie dziad i baba” nawiązały

Reżyser Agnieszka Błońska i choreograf Anna Godowska w projekcie „Był sobie dziad i baba” nawiązały do myśli Amery’ego, według którego wyznacznikiem starzenia się jest „punkt, w którym człowiek odkrywa, że jest tylko tym, czym jest”

Foto: Rzeczpospolita

Życiorys Jeana Amery’ego (właściwie Hansa Mayera) to materiał na wstrząsający spektakl. Austriacki filozof żydowskiego pochodzenia podczas II wojny światowej był za działalność w ruchu oporu więziony w obozach koncentracyjnych (Auschwitz, Buchenwald i Bergen-Belsen).

[wyimek] [link=http://blog.rp.pl/zkulturanaty/2010/09/03/z-kultura-na-ty/]Z kulturą na Ty - Poleć swoje wydarzenie kulturalne! [/link][/wyimek]

Po wyzwoleniu zamieszkał we Francji, zmienił nazwisko i nie pisał po niemiecku. W 1978 roku popełnił samobójstwo. Przemyślenia o śmierci i przemijaniu ujął w książce „O starzeniu się: Bunt i rezygnacja. Podnieść na siebie rękę: Dyskurs o dobrowolnej śmierci”, która stała się punktem wyjścia do projektu Instytutu Teatralnego.

Reżyser Agnieszka Błońska i choreograf Anna Godowska w projekcie „Był sobie dziad i baba” (17.09, godz. 19.30) nawiązały do myśli Amery’ego, według którego wyznacznikiem starzenia się jest „punkt, w którym człowiek odkrywa, że jest tylko tym, czym jest. Nagle stwierdza on, że świat cofa mu kredyt swojej przyszłości”. Spektakl, do którego zaproszono grupę emerytowanych tancerzy, ma pokazać ich doświadczenia związane ze starzeniem się. Obnażyć procesy zmian zachodzących w ciele oraz w psychice.

Polski Balet Narodowy przygotował wieczór „Tańczmy Bacha”. Składają się nań „Pocałunki” w choreografii Emila Wesołowskiego (2010), „Koncert barokowy” według George’a Balanchine’a (1941), „Zieleń” do ruchu opracowanego przez Eda Wubbe (2006) oraz „W światłocieniu” w choreografii Krzysztofa Pastora z 2000 roku (18.09, godz. 12 i 19).

Z kolei Polski Teatr Tańca z Poznania przywiezie cykl najnowszych spektakli chopinowskich. Warto zwrócić uwagę na laboratoryjny w formie „Chopin – Fresh Fruits” Andrzeja Adamczaka, który inspirował się zdjęciami Shoichi Aoki, japońskiego artysty specjalizującego się w dokumentowaniu mody ulicznej, oraz na „Tysiąc kolorów” Takako Matsudy.

Matsuda poprzez niepowiązane ze sobą etiudy uchwyciła w muzyce Chopina nie tylko zadumę i nostalgię, ale pokazała także, że to, czego kazano nam z powagą słuchać w szkole, może też budzić pełne humoru skojarzenia (19.09, godz. 17.30 i 19.30).

2. Dni Sztuki Tańca zamknie stworzone z okazji Roku Chopinowskiego widowisko „Chopin, artysta romantyczny” w wykonaniu Polskiego Baletu Narodowego, statystów i uczniów warszawskiej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza (22.09, godz. 20 i 23.09, godz. 19).

[i]2. Dni Sztuki Tańca, Teatr Wielki, pl. Teatralny 1, bilety: 20 – 50 zł, rezerwacje: 22 826 50 19, piątek (17.09) – czwartek (23.09)[/i]

Życiorys Jeana Amery’ego (właściwie Hansa Mayera) to materiał na wstrząsający spektakl. Austriacki filozof żydowskiego pochodzenia podczas II wojny światowej był za działalność w ruchu oporu więziony w obozach koncentracyjnych (Auschwitz, Buchenwald i Bergen-Belsen).

[wyimek] [link=http://blog.rp.pl/zkulturanaty/2010/09/03/z-kultura-na-ty/]Z kulturą na Ty - Poleć swoje wydarzenie kulturalne! [/link][/wyimek]

Pozostało 85% artykułu
Taniec
Trzy nosy Pinokia. Premiera Polskiego Baletu Narodowego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Taniec
Josephine Baker: "zdegenerowana" artystka w spódniczce z bananów
Taniec
Agata Siniarska zatańczy na festiwalu w Berlinie
Taniec
Taneczne święto Indii
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Taniec
Primabalerina z Teatru Bolszoj opuściła kraj. "Wstydzę się Rosji"