Reklama
Rozwiń
Reklama

Bez opłaty recyklingowej za sprowadzane samochody

Od przyszłego roku sprowadzający pojazdy z zagranicy nie będą musieli płacić za złomowanie. Recyklerzy krytykują proponowane zmiany

Publikacja: 17.04.2012 09:10

Bez opłaty recyklingowej za sprowadzane samochody

Foto: www.sxc.hu

Gotowy jest projekt nowelizacji ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji przygotowany przez Ministerstwo Środowiska. Wkrótce zostanie skierowany pod obrady rządu.

Koniec opłaty

Projekt przewiduje rezygnację z wnoszenia opłaty recyklingowej za sprowadzony pojazd przez podmioty niebędące przedsiębiorcami. Opłaty te były pobierane od 2006 r. w związku z dużym napływem używanych pojazdów z zagranicy i przekazywane m.in. na finansowanie działań związanych ze stworzeniem i rozwojem systemu recyklingu pojazdów.

Ponadto zaproponowano, by podmiot wprowadzający poniżej 1 tys. pojazdów w ciągu roku miał obowiązek zapewnienia tzw. sieci co najmniej trzech stacji demontażu lub punktów zbierania wraków położonych w różnych miejscowościach na obszarze danego województwa. Kara za brak sieci będzie zależeć od liczby brakujących stacji, a nie liczby wprowadzonych pojazdów jak to jest obecnie.

Przedsiębiorcy prowadzący stacje demontażu będą musieli też płacić karę, tzw. opłatę produktową za nieosiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu określonych w przepisach. Dotychczas otrzymywali gratyfikację, jeśli udało im się uzyskać wymagane poziomy. Przekazanie wraku do stacji demontażu lub uprawnionego punktu zbierania będzie bezpłatne.

Ministerstwo wskazuje, że planowane regulacje powinny ograniczyć działalność szarej strefy m.in. poprzez zmiany w przepisach o ubezpieczeniach.

Reklama
Reklama

Spór z Brukselą

Zmiana przepisów ma na celu oddalenie zarzutów Komisji Europejskiej o niezgodności polskich przepisów z prawem UE. Zgodnie z dyrektywą 2000/ 53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji tylko producenci samochodów i profesjonalni importerzy powinni ponosić odpowiedzialność za systemy zbiórki oraz złomowania wraków, a recyklingiem muszą być objęte wszystkie pojazdy, które kończą swój żywot.

Natomiast według polskich przepisów osoby fizyczne i podmioty działające na małą skalę mają obowiązek uiszczenia opłaty recyklingowej w wysokości 500 zł od każdego pojazdu wprowadzonego na terytorium Polski. Wysokość opłaty wynika z kosztów systemu gospodarki odpadami.

Arbitralny charakter

Jednakże zdaniem Komisji Europejskiej opłata ma charakter arbitralny i pozostaje bez związku z rzeczywistymi kosztami odbioru, a ponadto jest szczególnie niekorzystna dla małych podmiotów. Dlatego w maju 2009 r. Komisja skierowała do naszego kraju pismo z żądaniem wyjaśnień. Polska zobowiązała się do zmiany krajowych przepisów i dostosowania ich do wymogów dyrektywy.

Kolejne wezwanie, tym razem w formie uzasadnionej opinii, Komisja wysłała 22 marca. Polska ma dwa miesiąca na udzielenie odpowiedzi, w przeciwnym razie sprawa może trafić do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki b.szymanska@rp.pl

Adam Małyszko prezes stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów

Projekt oceniamy bardzo negatywnie. Wzmocni on szarą strefę, która stanowi 80 proc. rynku. Prowadzący stacje demontażu obecnie mogą otrzymać 500 zł od każdej tony przyjętego auta, a po cofnięciu tego dofinansowania nie zdołają konkurować z szarą strefą. Proponujemy, aby ta kwota była skierowana do ostatniego użytkownika pojazdu, tak jak w przypadku opłaty depozytowej od akumula- torów. Projekt przewiduje zwolnienie producentów nowych samochodów niemal ze wszystkich obowiązków. Zaproponowane kary za niezapewnienie sieci są minimalne. Do tej pory sięgały nawet 10 mln zł w skali roku. Jest to ukłon w stronę szarej strefy oraz dużych koncernów, które są faworyzowane przez polski rząd.

Gotowy jest projekt nowelizacji ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji przygotowany przez Ministerstwo Środowiska. Wkrótce zostanie skierowany pod obrady rządu.

Koniec opłaty

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Przełom w sprawie działki pod CPK. Co skłoniło Piotra Wielgomasa do jej zwrotu
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama