Nowa ustawa o odpadach, która weszła w życie 23 stycznia 2013 r., pozwala w szkołach przeprowadzać kampanie edukacyjne, a podczas nich zbiórkę starych telefonów komórkowych, odtwarzaczy MP3 czy innych zużytych sprzętów RTV i AGD.
Do tej pory przepisy ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (ZSEE) określały, że zbierającym takie odpady jest przedsiębiorca prowadzący właśnie taką działalność, zakłady przetwarzania, sklepy z elektroniką i serwisy urządzeń. Ponadto konieczne było do tego uzyskanie wpisu w rejestrze prowadzonym przez głównego inspektora ochrony środowiska.
Szkoły w ogóle nie były wymienione przez ustawę jako zbierający zużyte urządzenia. Z tym że ustawodawca był też niekonsekwentny, skoro takiego ograniczenia nie było w odniesieniu do zbiórek zużytych baterii.
Teraz wymagania przewidziane dla zbiórek starych sprzętów elektrycznych i elektronicznych odeszły do lamusa. Nowa ustawa o odpadach, do której przeniesiono część przepisów m.in. z ustawy o ZSEE, w art. 45 określa, że tzw. nieprofesjonalna zbiórka odpadów nie wymaga uzyskania odpowiedniego zezwolenia. Dopuszcza, żeby prowadziły ją właśnie szkoły, urzędy czy inne instytucje.
– Od momentu wejścia w życie nowej ustawy szkoły oraz inne instytucje mogą zgodnie z prawem brać udział w naszych zbiórkach zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego – mówi dr inż. Robert Wawrzonek, dyrektor ds. rozwoju rynku w Electro-System Organizacji Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego.