Reklama
Rozwiń
Reklama

Niebezpieczna szczerość

Sieć to kopalnia wiedzy o Polakach. Podają tu wiele danych. Mogą to wykorzystać np. złodzieje

Publikacja: 20.07.2009 04:42

Swoje konto na Naszej-Klasie ma aż 84,5 proc. internautów

Swoje konto na Naszej-Klasie ma aż 84,5 proc. internautów

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Aż 89 proc. użytkowników Internetu korzysta z serwisów społecznościowych. A tylko 2 proc. nie umieściło w sieci żadnych informacji na swój temat – wynika z sondażu zrobionego przez Polskie Badania Internetu. [wyimek]98 proc. Polaków ujawnia w Internecie dane na swój temat, np. datę urodzenia czy miejsce pracy[/wyimek]

– Widać, że Polacy coraz chętniej i odważniej korzystają z Internetu. Ważne, by zachowywali przy tym zdrowy rozsądek – mówi „Rz” dr Dominik Batorski, socjolog z UW.

A z tym – jak pokazują badania – bywa różnie. Dziewięciu na dziesięciu Polaków umieściło w Internecie swoją datę urodzenia, imię i nazwisko. Ponad dwie trzecie – swoje zdjęcia. Miejsce zamieszkania – niemal połowa internautów. Informacje na temat nazwy firmy, w której pracuje – jedna na dziesięć osób. A ponad jedna trzecia udostępnia prywatny numer telefonu.

– Nie traktujmy Internetu jak „czarnego luda”, którym należy straszyć. To, że umieszczamy w nim jakieś dane osobowe, to nic złego. Część z nich i tak można zdobyć za pomocą innych narzędzi, np. książki telefonicznej – mówi dr Michał Pręgowski, medioznawca z Wydziału Administracji i Nauk Społecznych Politechniki Warszawskiej. – Ale jeśli z tym przesadzimy, może to mieć poważne konsekwencje.

Przypomina przypadek żołnierzy polskiego kontrwywiadu, którzy się zdekonspirowali, publikując na Naszej-Klasie swoje zdjęcia z Afganistanu.

Reklama
Reklama

– Dziś w Internecie krąży tyle danych o każdym z użytkowników, że wystarczy mi jedna informacja na temat któregoś z nich, na przykład adres, żeby w niecałą godzinę przygotować na jego temat pokaźne dossier – podkreśla Tomasz, 26-letni informatyk z Warszawy.

Jednym z najchętniej odwiedzanych miejsc przez osoby poszukujące o nas informacji są portale społecznościowe. Liderem jest Nasza-Klasa. Konto ma tam aż 84,5 proc. ankietowanych surferów. A ponad 30 proc. respondentów ma swój profil w aż od pięciu do dziewięciu różnego rodzaju portalach.

– Serwisy społecznościowe stały się trwałym elementem polskiego Internetu. Spełniają wiele pożytecznych funkcji, m.in. ułatwiają nawiązywanie kontaktów czy odnawianie starych znajomości – ocenia Batorski.

Ale nie tylko. Ujawnianie swoich danych w sieci może też przynieść ofertę pracy. Aż 43 proc. internautów publikuje w sieci przebieg swojej edukacji i kariery zawodowej.

– Dzięki temu łatwiej znaleźć pracę. Jedną z pierwszych rzeczy, jakie dziś robią pracodawcy, jest szukanie w Internecie informacji o osobach, które ubiegają się o pracę – mówi Pręgowski.

Ale czasem nadmierna szczerość w ujawnianiu danych na portalach może się obrócić przeciw nam. To tu złodzieje namierzają swoje ofiary, dowiadując się wiele o ich majątku, tu policja poszukuje przestępców, a windykatorzy – dłużników. Zwłaszcza że Polacy wyjątkowo lekkomyślnie podchodzą do swoich kont. Na pytanie, jak często kasują je w serwisie, z którego już zrezygnowali, 26 proc. odpowiedziało, że rzadko. Prawie 24 proc. nie robi tego nigdy. Tylko 21 proc. zadeklarowało, że usuwa konto zawsze po zaprzestaniu korzystania z jakiegoś serwisu.

Reklama
Reklama

Badanie na zlecenie PBI zrealizował IMAS International na próbie 505 internautów od 18 do 54 lat.

[ramka][b]Internauci – uprawiają sport, nie oglądają TV[/b]

Z Internetu korzysta już ponad połowa Polaków. Różni- ce między nimi a tymi, którzy w sieci nie surfują, są olbrzymie: internauci łatwiej znajdują pracę, częściej awansują, bardziej ufają innym – wynika z Diagnozy Społecznej 2009, badania, które co dwa lata prowadzi wśród Polaków zespół pod kierunkiem prof. Janusza Czapińskiego. Częściej mają lepiej płatną pracę lub podejmują dodatkowe zajęcia niż osoby z sieci niekorzystające. W ostatnim roku dodatkową pracę znalazło 15,7 proc. internautów, z pozostałych – tylko 6,1 proc. Surferzy chętniej chodzą do kina i teatru (39 proc. wobec 7 proc.), częściej uprawiają sport (38 proc. wobec 10). Wyraźnie mniej czasu poświęcają na oglądanie telewizji, cechują się mniejszą religijnością – więcej jest wśród nich osób, które w ogóle nie chodzą do kościoła (35,5 proc. wobec 25,8 proc.).

Ostatnio liczba użytkowników Internetu systematycznie rosła (w ciągu ostatnich dwóch lat o 8,5 – 9 pkt proc.). Z sieci korzysta większość młodych (87 proc. osób w wieku 16 – 24 lat) i bardzo niewiele starszych osób (6 proc. w wieku 65 lat i więcej).

[i]—js, pap[/i][/ramka]

Aż 89 proc. użytkowników Internetu korzysta z serwisów społecznościowych. A tylko 2 proc. nie umieściło w sieci żadnych informacji na swój temat – wynika z sondażu zrobionego przez Polskie Badania Internetu. [wyimek]98 proc. Polaków ujawnia w Internecie dane na swój temat, np. datę urodzenia czy miejsce pracy[/wyimek]

– Widać, że Polacy coraz chętniej i odważniej korzystają z Internetu. Ważne, by zachowywali przy tym zdrowy rozsądek – mówi „Rz” dr Dominik Batorski, socjolog z UW.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Materiał Promocyjny
Kiedy obawy rosną, liczy się realne wsparcie
Społeczeństwo
Nagroda „Rzeczpospolitej” im. Jerzego Giedroycia. Ogłaszamy tegorocznych nominowanych
Społeczeństwo
Dziennikarze „Rzeczpospolitej” nominowani w prestiżowym konkursie
Społeczeństwo
Państwo w państwie. Spłaci dług w 400 lat. Sztuczki budowlańca z Krakowa
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępcy zwiększają skalę ataków na urządzenia końcowe – komputery i smartfony
Społeczeństwo
Sondaż: Czy Polska jest gotowa na odpieranie ataków hybrydowych? Znamy zdanie Polaków
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama