Miejskie rowery podbijają Polskę

Kolejne stolice województw udostępniają jednoślady mieszkańcom. Często po społecznych konsultacjach.

Publikacja: 12.08.2014 02:04

Miejskie rowery podbijają Polskę

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski

Jeszcze w tym tygodniu mieszkańcy Szczecina będą mogli po raz pierwszy przejechać się na miejskich rowerach. Od września taką możliwość otrzymają mieszkańcy Lublina.

– Boom rowerowy w Polsce trwa. Coraz więcej osób deklaruje, że jest to dla nich podstawowy środek transportu, i to się przekłada na sukces wypożyczalni – mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes firmy Nextbike.

Jest ona operatorem wypożyczalni w ośmiu miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Białymstoku i Wrocławiu. Zarejestrowała już ponad 300 tys. użytkowników. Z jej wyliczeń wynika, że co 128. Polak korzysta z rowerów miejskich.

Co 35 sekund

Wkrótce te statystyki jeszcze się poprawią. – Jazda testowa dla pierwszych zarejestrowanych użytkowników miejskiego roweru odbędzie się w tym tygodniu. Cały system ruszy w przyszłym – zapowiada Łukasz Kolasa ze szczecińskiego ratusza.

W 33 stacjach będzie czekało 360 rowerów do wypożyczenia.

Lublin ma nieco bardziej ambitne plany. W przyszłym miesiącu udostępni 400 jednośladów w 40 stacjach.

– Będą dostępne także tandemy – zapowiada Karol Kieliszek z ratusza. Dodaje, że każda stacja będzie monitorowana, aby zapobiec aktom wandalizmu.

Jest już przesądzone, że w przyszłym roku systemów wypożyczalni rowerów miejskich doczekają się mieszkańcy Bydgoszczy i Łodzi. W pierwszym z tych miast trwa właśnie przetarg na wybór firmy, która się tym zajmie. Drugie ogłosi przetarg lada moment. – Chcemy mieć 1000 rowerów i 100 stacji – mówi Marcin Masłowski, rzecznik łódzkiego ratusza.

W Łodzi to mieszkańcy zażyczyli sobie wypożyczalni. Projekt ich stworzenia zwyciężył w głosowaniu na inwestycje, jakie mają być sfinansowane w ramach tzw. budżetu obywatelskiego (część wydatków miasta jest przeznaczana na projekty wybrane przez mieszkańców).

O systemach rowerów miejskich myślą też samorządowcy m.in. w Zielonej Górze, Gorzowie czy Kielcach. – Rozważamy taką możliwość w przyszłym roku. Wcześniej chcemy poprawić infrastrukturę, aby rowerzyści mogli bezpiecznie poruszać się po mieście – mówi Czesław Gruszewski, wiceprezydent Kielc.

W tym roku miejskie rowery udostępniono w Białymstoku. – Sami mieszkańcy w konsultacjach społecznych wybrali lokalizację stacji, nazwę systemu i jego logo – mówi Urszula Mirończuk z urzędu miasta. Dodaje, że pierwszego dnia w ciągu sześciu godzin jednoślady wypożyczono 800 razy.

– Obecnie jeden rower jest wypożyczany co 35 sekund – dodaje urzędniczka.

Ścieżka lepsza?

Rekordy popularności biją rowery w stolicy. System Veturilo ruszył dwa lata temu, a jednoślady wypożyczono już ?3 mln razy, co jest krajowym rekordem.

– Tylko w tym roku grono użytkowników Veturilo powiększyło się o ponad 50 tys. osób – mówi prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz. Podkreśla, że to zobowiązuje, dlatego miasto będzie nadal rozbudowywać infrastrukturę, by ułatwić rowerzystom podróżowanie po stolicy.

W warszawskim systemie jest niemal 3 tys. rowerów i 176 stacji. We wrześniu zostaną otwarte nowe poza centrum miasta – na Mokotowie, Pradze-Południe, w Ursusie i na Woli. Ich budowę sfinansują dzielnice.

Z rowerem miejskim Warszawę wyprzedził o cztery lata Kraków, ale system działa tam na mniejszą skalę. W tej chwili w 29 stacjach można wypożyczyć 270 jednośladów. Miasto kończy przetarg na kolejne 35 rowerów oraz cztery stacje.

– Docelowo planujemy mieć 150 stacji i ok. 2 tys. pojazdów – mówi Michał Pyclik z krakowskiego Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Stolica Małopolski chce połączyć system rowerowy ze swoją kartą miejską. Planuje w przyszłości, by jej posiadacze mogli codziennie jeździć na rowerach za darmo przez ?40 minut, a nie jak dziś 20.

Ze stolic województw tylko w Gdańsku nie rozważają budowy systemu wypożyczalni. – Kilka lat temu pojawił się u nas prywatny inwestor, który chciał go wprowadzić. Niestety, po szumnych zapowiedziach się wycofał – mówi Michał Piotrowski z urzędu miasta. Dodaje, że system byłby niezwykle kosztowny. ?– W naszej ocenie lepiej te pieniądze przeznaczyć na dalszą rozbudowę infrastruktury rowerowej (ścieżki, specjalne parkingi – red.), w której Gdańsk jest absolutnym liderem – mówi Piotrowski.

Katowice i Olsztyn mają zaś namiastki systemów roweru miejskiego. W obu miastach działają zwykłe wypożyczalnie, otwarte nie przez całą dobę, lecz w określonych godzinach. Pojazd wypożycza się, okazując dowód i wnosząc opłatę.

Jeszcze w tym tygodniu mieszkańcy Szczecina będą mogli po raz pierwszy przejechać się na miejskich rowerach. Od września taką możliwość otrzymają mieszkańcy Lublina.

– Boom rowerowy w Polsce trwa. Coraz więcej osób deklaruje, że jest to dla nich podstawowy środek transportu, i to się przekłada na sukces wypożyczalni – mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes firmy Nextbike.

Pozostało 91% artykułu
Społeczeństwo
Ostatnie Pokolenie szykuje „wielką blokadę”. Czy ich przybudówka straci miejski lokal?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Społeczeństwo
Pogoda szykuje dużą niespodziankę. Najnowsza prognoza IMGW na 10 dni
Społeczeństwo
Burmistrz Głuchołaz: Odbudowa po powodzi odbywa się sprawnie
Społeczeństwo
Ostatnie Pokolenie zapewnia Polaków: Nie jesteśmy przeciwko wam
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Społeczeństwo
Znamy Młodzieżowe Słowo Roku 2024. Co oznacza "sigma"?