Rzeczpospolita: W przyszłym roku we Wrocławiu i w Warszawie mają powstać wypożyczalnie samochodów elektrycznych, działające podobnie jak punkty, w których możemy wynająć rower miejski. Czy to dobry sposób na ograniczenie ruchu prywatnych pojazdów w miastach?
Dr inż. Igor Gisterek: To ciekawe rozwiązanie, powszechnie stosowane na Zachodzie. Także korzystne dla miasta – powinno bowiem ograniczyć sytuacje, gdy pracownicy przyjeżdżają do pracy własnymi samochodami, które potem przez cały dzień blokują miejsca parkingowe. Ale...
...ale?
Mamy tu wciąż do czynienia z samochodami w ruchu miejskim. A przecież w większości miast uznanych za najlepsze do życia znakomicie funkcjonuje transport zbiorowy, głównie szynowy. System z rozwiniętą siecią kolei miejskich, wspierany przez metro i tramwaje. Mówię nie tylko o tramwajach klasycznych, ale też o szybkich i dwusystemowych.
A czym tramwaje szybkie i dwusystemowe różnią się od klasycznych?