Klikanie sposobem pomagania

Jak Polacy wspierają szczytne cele? Otwierają sponsorowane strony i informują o akcjach na portalach

Publikacja: 20.02.2012 19:59

Okruszek.org.pl wspiera działalność Towarzystwa Pomocy im. Św. Brata Alberta zajmującego się bezdomn

Okruszek.org.pl wspiera działalność Towarzystwa Pomocy im. Św. Brata Alberta zajmującego się bezdomnymi

Foto: Rzeczpospolita

Internet daje coraz więcej możliwości pomagania. Użytkownicy sieci mogą zasilić konto organizacji, stworzyć wirtualny portfel darczyńcy, wziąć udział w aukcji online. Najchętniej korzystamy jednak z form niewymagających wysiłku ani pieniędzy. Promujemy akcje na portalach społecznościowych, własnych blogach i stronach. Najpopularniejsze są jednak specjalne strony, tzw. klikacze.

Jak działają? Użytkownik otwiera witrynę, ogląda reklamę, a sponsor wpłaca drobną sumę na charytatywny cel. Przynajmniej raz w tygodniu taką stronę odwiedza blisko 43 proc. internautów, codziennie 21 proc. – wynika z badania StudentsWatch.pl i Siepomaga.pl.

Za pomocą takich stron można pomagać w dożywianiu dzieci, bezdomnych, zwierząt, wesprzeć rozwój kardiochirurgii czy zakup butów dla dzieci z domów dziecka.

Taką stronę prowadzi m.in. Federacja Banków Żywności. Dzięki kliknięciom do magazynów organizacji trafiają produkty spożywcze od sponsorów. – Średnio dziennie na Wyklikajzywnosc.pl mamy 15,5 tys. kliknięć. W 2011 r. było to w sumie 4,8 mln – zdradza "Rz" Agnieszka Krzyżak z Federacji.

Największą popularnością cieszy się strona Pajacyk.pl, którą prowadzi Polska Akacja Humanitarna. Gromadzi środki na dożywianie dzieci. – Mamy 200 tys. wejść dziennie – mówi Janina Ochojska z PAH.

Kliknięcia zamieniają się na realne wsparcie. PAH dzięki nim gromadzi 10 tys. zł miesięcznie. A ponieważ strona jest popularna, konto zasilają firmy, które chcą się na niej reklamować.  – Dzięki temu mamy 1 mln zł rocznie – zdradza Ochojska.

Bank od października 2010 r. dzięki kliknięciom zgromadził żywność za blisko 500 tys. zł.

– Popularność klikaczy wynika przede wszystkim z wygody – mówi Piotr Biegun z Siepomaga.pl. – Kilkoma kliknięciami dziennie można przekazać poparcie programom organizacji pozarządowych – wyjaśnia.

Dr Maria Nowina-Konopka, socjolog z Akademii Ignatianum, przyznaje, że wybieramy klikacze, bo to nie kosztuje: – Jesteśmy biednym społeczeństwem, nieprzyzwyczajonym do szerszego zaangażowania – mówi.

Ochojska zwraca jednak uwagę, że kliknięcie to nie darowizna. – Pieniądze przekazują sponsorzy. Warto pamiętać także o dzieleniu się z potrzebującymi tym, co my mamy – mówi.

Nowina-Konopka zwraca uwagę na paradoks pomagania w sieci. – Jeśli Polacy pomagają, to lubią się pokazać. A w Internecie są anonimowi – mówi.

Internet daje coraz więcej możliwości pomagania. Użytkownicy sieci mogą zasilić konto organizacji, stworzyć wirtualny portfel darczyńcy, wziąć udział w aukcji online. Najchętniej korzystamy jednak z form niewymagających wysiłku ani pieniędzy. Promujemy akcje na portalach społecznościowych, własnych blogach i stronach. Najpopularniejsze są jednak specjalne strony, tzw. klikacze.

Jak działają? Użytkownik otwiera witrynę, ogląda reklamę, a sponsor wpłaca drobną sumę na charytatywny cel. Przynajmniej raz w tygodniu taką stronę odwiedza blisko 43 proc. internautów, codziennie 21 proc. – wynika z badania StudentsWatch.pl i Siepomaga.pl.

Za pomocą takich stron można pomagać w dożywianiu dzieci, bezdomnych, zwierząt, wesprzeć rozwój kardiochirurgii czy zakup butów dla dzieci z domów dziecka.

Taką stronę prowadzi m.in. Federacja Banków Żywności. Dzięki kliknięciom do magazynów organizacji trafiają produkty spożywcze od sponsorów. – Średnio dziennie na Wyklikajzywnosc.pl mamy 15,5 tys. kliknięć. W 2011 r. było to w sumie 4,8 mln – zdradza "Rz" Agnieszka Krzyżak z Federacji.

Społeczeństwo
Sondaż: Rok rządów Donalda Tuska. Polakom żyje się lepiej, czy gorzej?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Społeczeństwo
Syryjczyk w Polsce bez ochrony i w zawieszeniu? Urząd ds. Cudzoziemców bez wytycznych
Społeczeństwo
Ostatnie Pokolenie szykuje „wielką blokadę”. Czy ich przybudówka straci miejski lokal?
Społeczeństwo
Pogoda szykuje dużą niespodziankę. Najnowsza prognoza IMGW na 10 dni
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Społeczeństwo
Burmistrz Głuchołaz: Odbudowa po powodzi odbywa się sprawnie