Poproszę dla syna tę laleczkę...

Małe Szwedki strzelają z laserowych pistoletów, chłopcy zaś tulą lalki i pluszowe misie. Zmianę ról płci lansują katalogi świąteczne dla dzieci

Aktualizacja: 01.12.2012 12:07 Publikacja: 01.12.2012 08:03

Poproszę dla syna tę laleczkę...

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Z katalogów wynika, że chłopcy odnajdują radość w zabawie domkami dla lalek. Lubią piec ciasta, prasować i odkurzać, podczas gdy niezłomne amazonki paradują w przebraniu Spidermana, są zafascynowane bronią, piłką i samochodami.

Odwrócenie ról płci w gadżetowych preferencjach to jednak nie kaprys. To raczej efekt żądań wielu szwedzkich konsumentów, którzy od lat domagali się zerwania ze stereotypami płci i nieutrwalania błędnych ich zdaniem wzorców.

Ta wieloletnia już batalia dotyczy nie tylko świata dorosłych, ale i dzieci. Ważną rolę odgrywają w niej firmy zabawkowe - to one właśnie oskarżane są o utrwalanie stereotypowych podziałów. Winne mają być katalogi, które wytrwale prezentują klasyczne gadżety przeznaczone albo tylko dla dziewczynek, albo tylko dla chłopców. Dziewczynki według twórców tych katalogów bawią się lalkami i w dom, a chłopcy najchętniej majsterkują i strzelają.

Liczni użytkownicy Facebooka taki podział uważają za dyskryminację i sprawę traktują bardzo poważnie. Są jednak i tacy, którzy uważają, że to wymysł politycznej poprawności.

O zaangażowaniu Szwedów w problematykę świadczy fakt, że tamtejszy urząd rzecznika do spraw reklamy zasypywany jest od lat meldunkami o dyskryminacji płci. Jeżeli rzecznik uzna, że dana firma nie nadąża za duchem czasu lansując mało postępowe wzorce kulturowe, ogłaszane jest to w mediach. Firmom zabawkarskim bardzo zależy na uniknięciu napiętnowania, ale nie zawsze się to udaje.

W tym roku np. firmę BR Leksaker uznano winną dyskryminacji za film o tatuażach - w spocie reklamowym spiker zachwala: "Mamy także tatuaże disneyowskie. Samochody dla chłopaków, a księżniczki dla dziewcząt." I nie był to pierwszy zarzut dla BR Leksaker. Teraz jednak firma dołożyła starań, by uniknąć wpadki. Zaprosiła do współpracy rzecznika ds. reklamy, który udzielił cennych wskazówek, jak nie hołdować stereotypom. W efekcie tej współpracy w katalogu BR Leksaker chłopcy wylądowali w dziale lalek, dzierżąc w dłoniach lokówki.

Co jednak w tym roku będą kupowali dorośli Szwedzi na święta? Wydaje się, że genderowa batalia znalazła rozwiązanie w ekologii. Media bowiem radzą, by za wszelką cenę chronić środowisko i namawiają do szukania prezentów w sklepach second hand - ma się to przyczynić do ochrony zasobów ziemi. Jako prezent od Św. Mikołaja polecają również wykupienie prawa do kontyngentu emisji gazów cieplarnianych.

Pytanie tylko, czy to kogoś ucieszy...

Z katalogów wynika, że chłopcy odnajdują radość w zabawie domkami dla lalek. Lubią piec ciasta, prasować i odkurzać, podczas gdy niezłomne amazonki paradują w przebraniu Spidermana, są zafascynowane bronią, piłką i samochodami.

Odwrócenie ról płci w gadżetowych preferencjach to jednak nie kaprys. To raczej efekt żądań wielu szwedzkich konsumentów, którzy od lat domagali się zerwania ze stereotypami płci i nieutrwalania błędnych ich zdaniem wzorców.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Społeczeństwo
Sondaż: Amerykanie niezadowoleni z polityki gospodarczej Donalda Trumpa
Społeczeństwo
Zadowolony jak Rosjanin w czwartym roku wojny
Społeczeństwo
Hiszpania pokonana w pięć sekund. Winę za blackout ponoszą politycy?
Społeczeństwo
Po dwóch latach w Sojuszu Finowie tracą zaufanie do NATO. Efekt Donalda Trumpa?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Społeczeństwo
Nowa Zelandia będzie uznawać tylko płeć biologiczną? Jest projekt ustawy
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne