Reklama

Poproszę dla syna tę laleczkę...

Małe Szwedki strzelają z laserowych pistoletów, chłopcy zaś tulą lalki i pluszowe misie. Zmianę ról płci lansują katalogi świąteczne dla dzieci

Aktualizacja: 01.12.2012 12:07 Publikacja: 01.12.2012 08:03

Poproszę dla syna tę laleczkę...

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Z katalogów wynika, że chłopcy odnajdują radość w zabawie domkami dla lalek. Lubią piec ciasta, prasować i odkurzać, podczas gdy niezłomne amazonki paradują w przebraniu Spidermana, są zafascynowane bronią, piłką i samochodami.

Odwrócenie ról płci w gadżetowych preferencjach to jednak nie kaprys. To raczej efekt żądań wielu szwedzkich konsumentów, którzy od lat domagali się zerwania ze stereotypami płci i nieutrwalania błędnych ich zdaniem wzorców.

Ta wieloletnia już batalia dotyczy nie tylko świata dorosłych, ale i dzieci. Ważną rolę odgrywają w niej firmy zabawkowe - to one właśnie oskarżane są o utrwalanie stereotypowych podziałów. Winne mają być katalogi, które wytrwale prezentują klasyczne gadżety przeznaczone albo tylko dla dziewczynek, albo tylko dla chłopców. Dziewczynki według twórców tych katalogów bawią się lalkami i w dom, a chłopcy najchętniej majsterkują i strzelają.

Liczni użytkownicy Facebooka taki podział uważają za dyskryminację i sprawę traktują bardzo poważnie. Są jednak i tacy, którzy uważają, że to wymysł politycznej poprawności.

O zaangażowaniu Szwedów w problematykę świadczy fakt, że tamtejszy urząd rzecznika do spraw reklamy zasypywany jest od lat meldunkami o dyskryminacji płci. Jeżeli rzecznik uzna, że dana firma nie nadąża za duchem czasu lansując mało postępowe wzorce kulturowe, ogłaszane jest to w mediach. Firmom zabawkarskim bardzo zależy na uniknięciu napiętnowania, ale nie zawsze się to udaje.

Reklama
Reklama

W tym roku np. firmę BR Leksaker uznano winną dyskryminacji za film o tatuażach - w spocie reklamowym spiker zachwala: "Mamy także tatuaże disneyowskie. Samochody dla chłopaków, a księżniczki dla dziewcząt." I nie był to pierwszy zarzut dla BR Leksaker. Teraz jednak firma dołożyła starań, by uniknąć wpadki. Zaprosiła do współpracy rzecznika ds. reklamy, który udzielił cennych wskazówek, jak nie hołdować stereotypom. W efekcie tej współpracy w katalogu BR Leksaker chłopcy wylądowali w dziale lalek, dzierżąc w dłoniach lokówki.

Co jednak w tym roku będą kupowali dorośli Szwedzi na święta? Wydaje się, że genderowa batalia znalazła rozwiązanie w ekologii. Media bowiem radzą, by za wszelką cenę chronić środowisko i namawiają do szukania prezentów w sklepach second hand - ma się to przyczynić do ochrony zasobów ziemi. Jako prezent od Św. Mikołaja polecają również wykupienie prawa do kontyngentu emisji gazów cieplarnianych.

Pytanie tylko, czy to kogoś ucieszy...

Społeczeństwo
Strzelanina na plaży Bondi. Kim jest bohater, który mógł uratować nawet setki osób?
Społeczeństwo
Samolot pasażerski prawie zderzył się z maszyną wojskową USA. „To oburzające”
Społeczeństwo
Kibice rozczarowani wizytą Leo Messiego w Kalkucie. Wdarli się na boisko i zdemolowali stadion
Społeczeństwo
Ultrabogacze podbijają świat. I nadal się bogacą
Społeczeństwo
Czy Szwajcaria ustali w referendum liczbę ludności? Głosowanie możliwe w 2026 roku
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama