Poproszę dla syna tę laleczkę...

Małe Szwedki strzelają z laserowych pistoletów, chłopcy zaś tulą lalki i pluszowe misie. Zmianę ról płci lansują katalogi świąteczne dla dzieci

Aktualizacja: 01.12.2012 12:07 Publikacja: 01.12.2012 08:03

Poproszę dla syna tę laleczkę...

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Z katalogów wynika, że chłopcy odnajdują radość w zabawie domkami dla lalek. Lubią piec ciasta, prasować i odkurzać, podczas gdy niezłomne amazonki paradują w przebraniu Spidermana, są zafascynowane bronią, piłką i samochodami.

Odwrócenie ról płci w gadżetowych preferencjach to jednak nie kaprys. To raczej efekt żądań wielu szwedzkich konsumentów, którzy od lat domagali się zerwania ze stereotypami płci i nieutrwalania błędnych ich zdaniem wzorców.

Ta wieloletnia już batalia dotyczy nie tylko świata dorosłych, ale i dzieci. Ważną rolę odgrywają w niej firmy zabawkowe - to one właśnie oskarżane są o utrwalanie stereotypowych podziałów. Winne mają być katalogi, które wytrwale prezentują klasyczne gadżety przeznaczone albo tylko dla dziewczynek, albo tylko dla chłopców. Dziewczynki według twórców tych katalogów bawią się lalkami i w dom, a chłopcy najchętniej majsterkują i strzelają.

Liczni użytkownicy Facebooka taki podział uważają za dyskryminację i sprawę traktują bardzo poważnie. Są jednak i tacy, którzy uważają, że to wymysł politycznej poprawności.

O zaangażowaniu Szwedów w problematykę świadczy fakt, że tamtejszy urząd rzecznika do spraw reklamy zasypywany jest od lat meldunkami o dyskryminacji płci. Jeżeli rzecznik uzna, że dana firma nie nadąża za duchem czasu lansując mało postępowe wzorce kulturowe, ogłaszane jest to w mediach. Firmom zabawkarskim bardzo zależy na uniknięciu napiętnowania, ale nie zawsze się to udaje.

W tym roku np. firmę BR Leksaker uznano winną dyskryminacji za film o tatuażach - w spocie reklamowym spiker zachwala: "Mamy także tatuaże disneyowskie. Samochody dla chłopaków, a księżniczki dla dziewcząt." I nie był to pierwszy zarzut dla BR Leksaker. Teraz jednak firma dołożyła starań, by uniknąć wpadki. Zaprosiła do współpracy rzecznika ds. reklamy, który udzielił cennych wskazówek, jak nie hołdować stereotypom. W efekcie tej współpracy w katalogu BR Leksaker chłopcy wylądowali w dziale lalek, dzierżąc w dłoniach lokówki.

Co jednak w tym roku będą kupowali dorośli Szwedzi na święta? Wydaje się, że genderowa batalia znalazła rozwiązanie w ekologii. Media bowiem radzą, by za wszelką cenę chronić środowisko i namawiają do szukania prezentów w sklepach second hand - ma się to przyczynić do ochrony zasobów ziemi. Jako prezent od Św. Mikołaja polecają również wykupienie prawa do kontyngentu emisji gazów cieplarnianych.

Pytanie tylko, czy to kogoś ucieszy...

Z katalogów wynika, że chłopcy odnajdują radość w zabawie domkami dla lalek. Lubią piec ciasta, prasować i odkurzać, podczas gdy niezłomne amazonki paradują w przebraniu Spidermana, są zafascynowane bronią, piłką i samochodami.

Odwrócenie ról płci w gadżetowych preferencjach to jednak nie kaprys. To raczej efekt żądań wielu szwedzkich konsumentów, którzy od lat domagali się zerwania ze stereotypami płci i nieutrwalania błędnych ich zdaniem wzorców.

Pozostało 82% artykułu
Społeczeństwo
„Niepokojąca” tajemnica. Ani gubernator, ani FBI nie wiedzą, kto steruje dronami nad New Jersey
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Społeczeństwo
Właściciele najstarszej oprocentowanej obligacji świata odebrali odsetki. „Jeśli masz jedną na strychu, to nadal wypłacamy”
Społeczeństwo
Gwałtownie rośnie liczba przypadków choroby, która zabija dzieci w Afryce
Społeczeństwo
Sondaż: Którym zagranicznym politykom ufają Ukraińcy? Zmiana na prowadzeniu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Społeczeństwo
Antypolska nagonka w Rosji. Wypraszają konsulat, teraz niszczą cmentarze żołnierzy AK