Jedno niebo Europy

Bruksela znów spróbuje scalić przestrzeń nad Europą. To dobrze dla pasażerów, ale są także zagrożenia.

Aktualizacja: 11.06.2013 03:09 Publikacja: 11.06.2013 02:09

Jedno niebo Europy

Foto: AFP

Komisarz UE ds. transportu Siim Kallas przekaże dziś ostrzeżenie do wszystkich 27 stolic: żaden kraj nie wprowadził w życie w sposób pełny tzw. funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej, co jest warunkiem tworzenia jednolitego europejskiego nieba (JEN). UE chciała utworzyć JEN do końca 2012 r.

Po wakacjach Komisja Europejska rozpocznie w tej sprawie formalne procedury o naruszenie unijnego prawa. Już teraz Kallas zaproponuje nowelizację przepisów: całkowite rozdzielenie finansowe i organizacyjne krajowych instytucji nadzorujących europejskie niebo od tych zajmujących się kontrolą ruchu lotniczego.

Teraz niebo nad UE kontroluje 27 narodowych systemów, którym podlega 60 centrów kontroli ruchu lotniczego. Podobna przestrzeń nad USA, ze zbliżoną liczbą lotów i lotnisk, podlega zaledwie jednemu centrum, a jej monitorowanie kosztuje połowę tego co w  Europie.

Amerykański kontroler puszcza samoloty najkrótszymi możliwymi trasami, bo widzi całą przestrzeń. W Europie każde narodowe centrum zainteresowane jest swoim krajowym niebem. W rezultacie lot nad Europą jest średnio o 42 km dłuższy, niż gdyby zarządzanie przestrzenią powietrzną było ujednolicone.

Bruksela próbuje od kilkunastu lat zmienić sytuację, ale opór branży i niektórych rządów jest duży. Nowy projekt Kallasa jeszcze nie ujrzał światła dziennego, a kontrolerzy lotów we Francji już zapowiedzieli na dziś strajk.

Polscy się nie boją, bo i tak jest ich zbyt mało. – Pozycja Polski jest atrakcyjna. Ze względu na wielkość terytorium na pewno byśmy nie zniknęli – mówi „Rz" Bogusław Liberadzki, eurodeputowany SLD, członek komisji transportu w europarlamencie.

Zgodnie z planami komisarza Kallasa organizacje kontrolujące ruch lotniczy  będą musiały też zmienić strukturę. Teraz w jednej takiej instytucji mogą być firmy zajmujące się świadczeniem usług pomocniczych, jak prognoza pogody, informacje aeronautyczne, komunikacja, systemy nawigacji itp. W nowym systemie zostaną wydzielone i poddane grze rynkowej. Monopolistami pozostaną krajowe firmy kontroli lotów, ale ograniczone tylko do tego typu działalności.

Europejska gospodarka traci co roku 5 mld euro z powodu złego zarządzania przestrzenią powietrzną. JEN to szansa m.in. na tańsze bilety, krótsze loty i mniejsze spóźnienia. Ale niektórzy ostrzegają, że w wyniku reformy Polska może oddać prawo do zarządzania własnym niebem innemu krajowi. – Obawa o utratę suwerenności nie ma żadnych podstaw – odpowiada rzecznik Państwowej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Komisarz UE ds. transportu Siim Kallas przekaże dziś ostrzeżenie do wszystkich 27 stolic: żaden kraj nie wprowadził w życie w sposób pełny tzw. funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej, co jest warunkiem tworzenia jednolitego europejskiego nieba (JEN). UE chciała utworzyć JEN do końca 2012 r.

Po wakacjach Komisja Europejska rozpocznie w tej sprawie formalne procedury o naruszenie unijnego prawa. Już teraz Kallas zaproponuje nowelizację przepisów: całkowite rozdzielenie finansowe i organizacyjne krajowych instytucji nadzorujących europejskie niebo od tych zajmujących się kontrolą ruchu lotniczego.

Społeczeństwo
„Niepokojąca” tajemnica. Ani gubernator, ani FBI nie wiedzą, kto steruje dronami nad New Jersey
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Społeczeństwo
Właściciele najstarszej oprocentowanej obligacji świata odebrali odsetki. „Jeśli masz jedną na strychu, to nadal wypłacamy”
Społeczeństwo
Gwałtownie rośnie liczba przypadków choroby, która zabija dzieci w Afryce
Społeczeństwo
Sondaż: Którym zagranicznym politykom ufają Ukraińcy? Zmiana na prowadzeniu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Społeczeństwo
Antypolska nagonka w Rosji. Wypraszają konsulat, teraz niszczą cmentarze żołnierzy AK