Czy koszmar dzieciństwa bez rodzica, tułaczki po domach dziecka i braku opieki oraz troski można zapomnieć? Z pewnością nie. Można jednak starać się zrekompensować go dobrymi doświadczeniami i zapewnić lepszy start w życie. Temu właśnie służy zastąpienie tradycyjnych domów dziecka placówkami rodzinnymi, w których wychowują się dzieci pozbawione opieki rodziców biologicznych. Wychowankowie rodzinnych domów dziecka (RDD) zyskują prawdziwy dom, rodzinne ciepło i nowe rodzeństwo, a także pomoc w nauce oraz rozrywki, które dotąd często znały wyłącznie z opowiadań i telewizji.
Rodzinny dom dziecka, w którym wychowuje się do ośmiorga dzieci do 18. roku życia lub 25. roku życia jeśli kontynują naukę, otrzymuje z budżetu państwa zryczałtowane kwoty na wychowanie dzieci, a w razie potrzeby także lokum oraz jego wyposażenie. Zapewnienie pieniędzy na wszelkie dodatkowe wydatki należy jednak do samych opiekunów, którzy nie zawsze dysponują dużymi środkami. Brak czasu i przepisy ograniczają opiekunom możliwość podjęcia dodatkowej pracy zarobkowej i dlatego ważne jest wsparcie organizacji pozarządowych i innych instytucji.
Pierwsze w życiu wakacje poza domem
Powołana w 2001 roku Fundacja ORLEN – DAR SERCA, jedna z pierwszych na polskim rynku fundacji korporacyjnych, systematycznie wspiera ok. 2000 wychowanków 270 rodzinnych domów dziecka w całym kraju. Fundacja dofinansowuje ich edukację i wychowanie, współfinansuje ?leczenie i rehabilitację, ale ?też funduje stypendia dla najzdolniejszych uczniów, ?zachęcając ich do rozwijania swoich pasji.
Fundacja organizuje wypoczynek letni i zimowy i dba o to, by na organizowanych przez ORLEN wydarzeniach sportowych i kulturalnych nigdy nie zabrakło wychowanków RDD. Dzieci zaś czerpią pełnymi garściami ze spotkań ze swoimi idolami sportowymi, inspirują się ich osiągnięciami i dowiadują, że droga na szczyt wiedzie przez ciężką pracę.
– Dla firmy oczywiste jest podejmowanie ważnych zadań społecznych. Z pewnością należy do nich troska o przyszłość dzieci, szczególnie tych, które nie otrzymały właściwej opieki w domu rodzinnym – tłumaczy Leszek Kurnicki, Dyrektor Wykonawczy ds. Marketingu w PKN ORLEN.