Reklama

Jak uzyskać rekompensatę z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej

Terminowe złożenie przez osobę uprawnioną wniosku o potwierdzenie prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej skutkuje wszczęciem postępowania administracyjnego również w stosunku do wszystkich pozostałych uprawnionych.

Publikacja: 24.10.2017 06:50

Jak uzyskać rekompensatę z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej

Foto: Fotolia.com

Wynika to z uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 października 2017 r. (sygn. I OPS 3/17). Uchwała została wydana w związku ze skierowaniem przez skład orzekający NSA zagadnienia prawnego do rozstrzygnięcia składowi siedmiu sędziów tego sądu. Zagadnienie to wyłoniło się przy rozpoznawaniu sprawy, której stan faktyczny i prawny przedstawiał się następująco.

16 maja 2008 r. dwoje spadkobierców (ojciec i córka) złożyło wniosek na podstawie ustawy z 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej o przyznanie prawa do rekompensaty. Wniosek ten nie był złożony w imieniu trzeciej spadkobierczyni, która dopiero 27 grudnia 2010 r. ujawniła swoją wolę uczestniczenia w postępowaniu o potwierdzenie prawa do rekompensaty i wniosła o potwierdzenie tego prawa na rzecz jej ojca. Właściwe w sprawie organy (wojewoda i minister Skarbu Państwa) odmówiły trzeciej spadkobierczyni udziału w prawie do rekompensaty za mienie pozostawione poza obecnymi granicami RP, a w konsekwencji także odmówiły potwierdzenia prawa do udziału jej ojca w tej części jaka miała mu przypadać jako osobie wskazanej przez tę spadkobierczynię.

Wojewódzki Sąd Administracyjny (inaczej niż właściwe organy), nawiązując do charakteru sprawy o potwierdzenie prawa do rekompensaty, uznał, że wniosek złożony przez dwójkę spadkobierców w 2008 r. wszczął postępowanie o potwierdzenie prawa do rekompensaty także w stosunku trzeciej spadkobierczyni.

Rozpoznając skargę kasacyjną ministra SP skład orzekający NSA uznał, że w sprawie wyłoniło się zagadnienie prawne budzące poważne wątpliwości. W orzecznictwie sądów administracyjnych, można zaobserwować dwojaki sposób interpretacji przepisów ustawy o realizacji prawa do rekompensaty. W części orzeczeń przyjmuje się, że złożenie w terminie wniosku przez jednego z legitymowanych podmiotów wszczyna postępowanie administracyjne w stosunku do wszystkich uprawnionych. Wystarczy zatem, że jeden ze spadkobierców złożył wniosek przed 31 grudnia 2008 r., aby pozostali uprawnieni, którzy takich wniosków nie złożyli w tym terminie zachowali swoje roszczenia, stosownie do posiadanych udziałów w spadku.

W części orzeczeń wyrażono natomiast pogląd odmienny. Zgodnie z nim, postępowanie administracyjne w sprawie potwierdzenia prawa do rekompensaty, wszczynane jest jedynie na wniosek uprawnionej osoby wniesiony do 31 grudnia 2008 r. i to tylko w zakresie przysługujących wnioskodawcy uprawnień. Innymi słowy, w dacie doręczenia żądania organowi administracji publicznej zostaje wszczęte postępowanie tylko w zakresie prawa do rekompensaty wnioskodawcy.

Reklama
Reklama

NSA w składzie siedmiu sędziów podkreślił, że prawo do rekompensaty przysługuje z określonego tytułu faktyczno-prawnego (pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami RP w określonych warunkach). Jest to jedno uprawnienie. Wielość podmiotów uprawnionych nie skutkuje wielością uprawnień. Jedno prawo do rekompensaty przysługuje współwłaścicielom albo następcom prawnym w przypadku śmierci właściciela nieruchomości. Prawo do rekompensaty ma charakter publicznoprawny. Współwłaściciele pozostawionej nieruchomości albo spadkobiercy takiego właściciela nie pozostają wobec siebie w relacji podmiotów mających cywilnoprawne udziały w prawie do rekompensaty. Jest to zatem sytuacja, w której w tej samej sprawie administracyjnej, której przedmiotem jest jedno uprawnienie, występuje więcej, niż jeden uprawniony.

Tryb, w którym następuje wszczęcie postępowania w sprawie potwierdzenia prawa do rekompensaty, unormowany został w przepisach ww. ustawy. Przepisy te nie stanowią wprost, czy złożenie wniosku przez jedną z osób ubiegających się o potwierdzenie prawa do rekompensaty wszczyna postępowanie w odniesieniu do wszystkich zainteresowanych, a zatem, czy oznacza zachowanie przez wszystkich terminu. NSA odczytał jednak taką normę procesową w drodze wykładni systemowej i celowościowej ww. ustawy.

NSA wyjaśnił, że wszczęcie postępowania w sprawie potwierdzenia prawa do rekompensaty, do którego dochodzi na skutek wniosku jednego ze współwłaścicieli albo spadkobierców, nie oznacza, że decyzja o potwierdzeniu obejmie z urzędu osoby inne, niż wnioskodawca. W każdym przypadku osoba uprawniona powinna wyrazić indywidualną wolę potwierdzenia w drodze decyzji prawa do rekompensaty. Złożenie takiego oświadczenia jest możliwe po wszczęciu postępowania. Po wszczęciu postępowania, jeśli z wniosku i dowodów wynika, że interes prawny w sprawie mają jeszcze inne, niż wnioskodawca, osoby, obowiązkiem organu jest zawiadomienie tych osób o wszczęciu postępowania (art. 61 § 4 k.p.a.).

sygnatura akt: I OPS 3/17

Komentarz eksperta

Katarzyna Paczuska-Tokarska, adwokat, kancelaria Sołtysiński Kawecki & Szlęzak

Jeżeli przy rozpoznawaniu skargi kasacyjnej wyłoni się zagadnienie prawne budzące poważne wątpliwości, Naczelny Sąd Administracyjny może odroczyć rozpoznanie sprawy i przedstawić to zagadnienie do rozstrzygnięcia składowi siedmiu sędziów tego sądu (art. 187 § 1 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi). W komentowanej sprawie niewątpliwie pojawiły się takie poważne wątpliwości prawne. Przepisy art. 5 ust. 1 i 2 ustawy z 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej nie zawierają normy wprost stanowiącej, czy złożenie wniosku przez osobę uprawnioną w terminie skutkuje wszczęciem postępowania administracyjnego również w stosunku do wszystkich pozostałych uprawnionych.

Reklama
Reklama

Uchwała NSA niewątpliwie odpowiada stanowi prawnemu. Ma ona znaczenie dla spadkobierców Zabużan, którym rozszerzono możliwość ubiegania się o rekompensaty. Wniosek, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej, wszczyna postępowanie w przedmiocie prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami RP w wyniku wypędzenia z byłego terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub jego opuszczenia w związku z wojną rozpoczętą w 1939 r. oraz przyznania rekompensaty osobom, które pozostawiły nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej w związku z umową pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a ZSRR o zamianie odcinków terytoriów państwowych z 15 lutego 1951 r. Przepisy ustawy stosuje się też do osób, które na skutek innych okoliczności związanych z wojną rozpoczętą w 1939 r., były zmuszone opuścić byłe terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Odczytanie treści ustawy tak, jak w komentowanej uchwale jest wykładnią proobywatelską. Zgadzam się z NSA, że zaniechanie organu władzy publicznej, w zakresie obowiązku polegającego na ustaleniu kręgu stron postępowania (tu: uprawnionych) nie może rodzić po stronie obywatela nieodwracalnych skutków.

Nie można, jak słusznie podnosi NSA, zaaprobować sytuacji, w której organ ma informację o osobie uprawnionej, uzyskaną w trakcie postępowania z wniosku innego współwłaściciela albo spadkobiercy, ale nie powiadamia jej o postępowaniu, nie stwarza tej osobie uprawnionej możliwości przystąpienia do postępowania, a następnie uznaje, że nie dochowała ona materialnoprawnego terminu do złożenia wniosku.

Treść uchwały spowoduje zapewne wpływ wniosków o wznowienie postępowania od tych spadkobierców, którym odmówiono prawa do rekompensaty z powołaniem się na spóźnione złożenie wniosków przez część spadkobierców.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama