Wynika to z uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 października 2017 r. (sygn. I OPS 3/17). Uchwała została wydana w związku ze skierowaniem przez skład orzekający NSA zagadnienia prawnego do rozstrzygnięcia składowi siedmiu sędziów tego sądu. Zagadnienie to wyłoniło się przy rozpoznawaniu sprawy, której stan faktyczny i prawny przedstawiał się następująco.
16 maja 2008 r. dwoje spadkobierców (ojciec i córka) złożyło wniosek na podstawie ustawy z 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej o przyznanie prawa do rekompensaty. Wniosek ten nie był złożony w imieniu trzeciej spadkobierczyni, która dopiero 27 grudnia 2010 r. ujawniła swoją wolę uczestniczenia w postępowaniu o potwierdzenie prawa do rekompensaty i wniosła o potwierdzenie tego prawa na rzecz jej ojca. Właściwe w sprawie organy (wojewoda i minister Skarbu Państwa) odmówiły trzeciej spadkobierczyni udziału w prawie do rekompensaty za mienie pozostawione poza obecnymi granicami RP, a w konsekwencji także odmówiły potwierdzenia prawa do udziału jej ojca w tej części jaka miała mu przypadać jako osobie wskazanej przez tę spadkobierczynię.
Wojewódzki Sąd Administracyjny (inaczej niż właściwe organy), nawiązując do charakteru sprawy o potwierdzenie prawa do rekompensaty, uznał, że wniosek złożony przez dwójkę spadkobierców w 2008 r. wszczął postępowanie o potwierdzenie prawa do rekompensaty także w stosunku trzeciej spadkobierczyni.
Rozpoznając skargę kasacyjną ministra SP skład orzekający NSA uznał, że w sprawie wyłoniło się zagadnienie prawne budzące poważne wątpliwości. W orzecznictwie sądów administracyjnych, można zaobserwować dwojaki sposób interpretacji przepisów ustawy o realizacji prawa do rekompensaty. W części orzeczeń przyjmuje się, że złożenie w terminie wniosku przez jednego z legitymowanych podmiotów wszczyna postępowanie administracyjne w stosunku do wszystkich uprawnionych. Wystarczy zatem, że jeden ze spadkobierców złożył wniosek przed 31 grudnia 2008 r., aby pozostali uprawnieni, którzy takich wniosków nie złożyli w tym terminie zachowali swoje roszczenia, stosownie do posiadanych udziałów w spadku.
W części orzeczeń wyrażono natomiast pogląd odmienny. Zgodnie z nim, postępowanie administracyjne w sprawie potwierdzenia prawa do rekompensaty, wszczynane jest jedynie na wniosek uprawnionej osoby wniesiony do 31 grudnia 2008 r. i to tylko w zakresie przysługujących wnioskodawcy uprawnień. Innymi słowy, w dacie doręczenia żądania organowi administracji publicznej zostaje wszczęte postępowanie tylko w zakresie prawa do rekompensaty wnioskodawcy.