Obrona Cywilna niedoinwestowana

Spadają wydatki na Obronę Cywilną, niszczeje też sprzęt, który może służyć do ochrony ludności w przypadku wojny.

Publikacja: 09.09.2014 18:41

Ćwiczenia Obrony Cywilnej w Warszawie w 2006 r.

Ćwiczenia Obrony Cywilnej w Warszawie w 2006 r.

Foto: Fotorzepa, Kuba Ostałowski Kuba Ostałowski

Rada Ministrów przyjęła we wtorek dokument „Ocena przygotowań w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej w Polsce za 2013 r.", przedłożony przez Szefa Obrony Cywilnej Kraju. Jest to już piąty dokument, który stanowi kontynuację poprzednich opracowań.

Obecny materiał został przygotowany na podstawie informacji przekazanych przez wydziały bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego urzędów wojewódzkich.

Z dokumentu wynika, że konieczne są zmiany w systemie prawnym odnoszącym się do obrony cywilnej. Przede wszystkim powinna powstać jedna ustawa regulująca zagadnienia dotyczące ochrony ludności, w tym obrony cywilnej. " W nowym akcie prawnym powinien być wskazany nowy sposób realizacji przez państwo zadań z zakresu obrony cywilnej, o których mowa w Protokole Dodatkowym z 12 sierpnia 1949 r. do Konwencji Genewskich, dotyczącym ochrony ofiar międzynarodowych konfliktów zbrojnych" - wynika z przyjętego dokumentu.

W 2013 r. na obronę cywilną wydano 24 517,48 tys. zł. Oznacza to spadek wydatków na obronę cywilną w stosunku do 2011 r. i 2012 r. odpowiednio o: 2 993,52 tys. zł. i 2 769,52 tys. zł. " Sprawne wykonywanie zadań w tym obszarze wymaga zwiększenia nakładów " - postulują autorzy dokumentu.

Z analizy tej wynika, że w latach 2011-2013 wydatki na obronę cywilną były zróżnicowane: najmniejsze odnotowano w województwach: wielkopolskim, warmińsko-mazurskim, opolskim, a największe w województwach: pomorskim i małopolskim.

Jak wynika z przyjętego sprawozdania "obecny system ostrzegania ludności o zagrożeniach spełnia swoją podstawową rolę, choć jest przestarzały". Jego utrzymanie wymaga coraz większych nakładów finansowych.

Docelowo należy dążyć do unowocześnienia istniejących rozwiązań technicznych, co powinno zwiększyć bezpieczeństwo obywateli oraz poprawić skuteczność powiadamiania i alarmowania o zagrożeniach. "Uzasadnione jest podjęcie działań zmierzających do stworzenia ogólnopolskiego, nowoczesnego systemu ostrzegania i alarmowania ludności, a także wskazanie potrzeb dotyczących modernizacji istniejącego systemu oraz zakresu i kosztów jej przeprowadzenia" - uważają autorzy sprawozdania.

W 2013 r. zostały wdrożone i upowszechnione nowe sygnały alarmowe, a także przestrojone syreny.

" Konieczna jest rzetelna analiza i weryfikacja zasobów budownictwa ochronnego w celu określenia ich faktycznej liczby, stanu technicznego oraz możliwości wykorzystania w warunkach zagrożenia. Niezbędne jest też podjęcie działań służących utrzymaniu istniejących budowli ochronnych, tak aby powstrzymać ich degradację" - uważają autorzy sprawozdania.

W 2013 r. wydatki na utrzymanie, konserwację oraz finansowanie budowli ochronnych zwiększyły się o ponad 50 tys. zł w porównaniu z 2012 r. i wyniosły 2 874 78,8 zł. Jednak w stosunku do 2011 r. odnotowano spadek o połowę.

"W celu zapewnienia odpowiedniego potencjału do realizacji zadań w zakresie ochrony ludności należy konsekwentnie wdrażać rozwiązania zmierzające do szerokiego wykorzystywania zasobów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego oraz ochotniczych straży pożarnych, nie wchodzących aktualnie do tego systemu, jako kluczowych formacji wykonujących zadania na rzecz ochrony ludności w czasie pokoju i gotowych do ich wykonywania w czasie wojny " - uważają autorzy opracowania.

Postulują oni także utworzenie Centralnej Bazy Magazynowej (CBM), która mogłaby wspierać władze lokalne i służby ratownicze podczas prowadzenia działań w sferze ochrony ludności na terenie kraju i poza jego granicami. Rolą CBM byłoby magazynowanie sprzętów: przeciwpowodziowego, do dekontaminacji (czyli usuwania i niszczenia substancji szkodliwych), kwatermistrzowskiego.

W 2013 r. na zakup sprzętu obrony cywilnej przeznaczono ponad 6 mln zł. Środki te pochodziły głównie z budżetów: wojewodów, samorządów i dotacji celowych. Przeznaczono je przede wszystkim na zakup sprzętów: przeciwpowodziowego (ok. 1,06 mln zł); do ostrzegania i alarmowania (ok. 1,6 mln zł); przeciwpożarowego (ok. 1,04 mln zł); kwatermistrzowskiego (ok. 0,42 mln zł); saperskiego (ok. 0,2 mln zł).

W 2013 r. liczba wodociągów w kraju wzrosła o 176, natomiast o 1033 zmalała ilość studni awaryjnych. Zwiększyła się liczba wodociągów wyposażonych w zespoły prądotwórcze (o 150) i studni awaryjnych z możliwością zasilania z zespołów prądotwórczych (o 41). Świadczy to o doposażeniu przez samorząd stacji wodociągowych w urządzenia umożliwiające wydobycie wody w sytuacjach awaryjnych. W analizie z 2013 r. wskazano na potrzebę budowy w kraju 2043 studni awaryjnych, co oznacza, wzrost zapotrzebowania o 29 studni w stosunku do 2012 r. Największe potrzeby zgłosiły województwa: małopolskie i podkarpackie.

W 2013 r. w 16 szkoleniach z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej, organizowanych na szczeblu centralnym, uczestniczyły zaledwie 472 osoby. Z dokumentu wynika, że należy kontynuować "działania służące korelacji ćwiczeń obrony cywilnej z ćwiczeniami ratowniczymi i zarządzania kryzysowego".

Służby
Kto nagrywał białoruskich kibiców na meczu w Warszawie? Czy sprawą zajmą się służby?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Służby
Strefa buforowa na granicy z Białorusią zostanie na dłużej
Służby
Piotr Pogonowski zatrzymany. Został doprowadzony do Sejmu na przesłuchanie
Służby
„O Pegasusie dowiedziałem się z mediów”. Były szef ABW Piotr Pogonowski zeznawał po doprowadzeniu przed komisję śledczą
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Służby
Piotr Pogonowski: Jako były szef ABW chciałbym sprostować kłamstwa o Pegasusie