Art. 25 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4E1ABC5AEA8558BA6DB07EA72B31C1A8?id=185066]ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o policji (DzU z 2007 r. nr 43, poz. 277 ze zm.)[/link] wymaga od kandydata niekaralności. Ze względu na opinię prawną Biura Prawnego Komendy Głównej Policji dotyczącą rozumienia tego pojęcia przerywane są postępowania kwalifikacyjne, także wobec tych osób, które przeszły już badania lekarskie. Skargi w tej sprawie napływają do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich.

Wcześniej nie brano pod uwagę popełnionych przez kandydata wykroczeń, jeśli jednocześnie cieszył się nieposzlakowaną opinią. Miało to uzasadnienie w kontekście innych przepisów ustawy o policji.

Niekaralności za wykroczenia nie przewiduje większość przepisów dotyczących funkcjonariuszy służb mundurowych (w tym żołnierzy zawodowych). Od przyszłych strażaków i strażników granicznych wymaga się (obok innych warunków) niekaralności za przestępstwo lub za przestępstwo skarbowe. Podobnie od funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu, Służby Celnej oraz Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Niekaralności w ogóle nie przewidują ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu oraz o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Służby Wywiadu Wojskowego. Jedynie kandydaci do Służby Więziennej, podobnie jak do policji, muszą być niekarani, z tym że Służba Więzienna nie bierze pod uwagę wykroczeń.

W opinii rzecznika praw obywatelskich potrzebna jest nowelizacja art. 25 ust. 1 ustawy o policji, aby wyeliminować powstające wątpliwości. Prawodawca doprecyzował bowiem wymóg niekaralności w innych służbach mundurowych, zapominając o policji i Służbie Więziennej.

O podjęcie odpowiednich działań rzecznik zwrócił się do ministra spraw wewnętrznych i administracji.