Treść art. 21 ust. 20 ustawy o PIT, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2009, wskazuje, że przychody, których miałoby dotyczyć owo zwolnienie, mają pochodzić ze stosunku pracy. Sąd w zaprezentowanym wyroku, podobnie jak władze skarbowe, uznał, że wymienienie w tym przepisie jedynie stosunku pracy oznacza, że wyłącznie podatnicy zatrudnieni na umowę o pracę mają możliwość skorzystać ze zwolnienia.
Bez znaczenia okazał się argument podnoszony przez podatnika, że w innym przepisie ustawy o PIT (w art. 12 ust. 4), definiując pracownika w rozumieniu ustawy o PIT, wskazuje się, że jest to osoba pozostająca w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy. Przypadek ten może skłaniać do zastanowienia się, czy na pewno intencje ustawodawcy znajdują zawsze pokrycie w brzmieniu przepisów.
O ile wykładnia językowa faktycznie nie pozostawia cienia wątpliwości co do zakresu stosowania przepisu (został wymieniony tylko jeden stosunek łączący pracownika i pracodawcę), o tyle znalezienie argumentów, którymi kierował się ustawodawca wykluczając możliwość zastosowania tego zwolnienia przez żołnierzy, jest na tyle trudne, że można powątpiewać, czy na pewno było to jego intencją.
Warto także zauważyć, że mamy tu do czynienia z sytuacją, w której cywilni uczestnicy przedsięwzięć wojskowych odbywających się poza granicami kraju (np. tłumacze) znajdują się w uprzywilejowanej sytuacji w stosunku do swoich umundurowanych kolegów, korzystając z opisywanego zwolnienia.
Warto przy tym dodać, że od 2009 r. brzmienie przepisu zostało zmienione w taki sposób, że oprócz stosunku pracy wymieniony wprost został także stosunek służbowy (podobnie jak praca nakładcza i spółdzielczy stosunek pracy).
Przy okazji warto wskazać na inne zwolnienie dla kwot otrzymywanych przez pracowników m.in. z tytułu zwrotu kosztów przeniesienia służbowego (określone w art. 21 ust. 14 ustawy o PIT).