Reklama

Jak ocenić wójta za wykonanie budżetu

Udzielenie absolutorium musi być poprzedzone rozpatrzeniem sprawozdania z wykonania budżetu. Dlatego jest ono przedmiotem analizy wielu komisji rady lub sejmiku, wśród których szczególną rolę odgrywa komisja rewizyjna

Aktualizacja: 30.04.2009 07:14 Publikacja: 30.04.2009 06:50

Kontrola działalności wójta należy do rady gminy. Wykonuje ją ona przy pomocy specjalnie powołanej do tego komisji rewizyjnej. Zgodnie z art. 18a ust. 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=46D94AF9B99BC2D868B5AACA419B00B4?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link] opiniuje ona wykonanie budżetu gminy i występuje do rady z wnioskiem o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium wójtowi. Podobne przepisy w tym zakresie zawierają art. 16 ust. 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=86EAB98AD92C66F7514FF6B87A30DAB3?id=163434]ustawy o samorządzie powiatu[/link] oraz art. 30 ust. 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BB4B6CEF884F52786763C8A38B0970FC?id=163432]ustawy o samorządzie województwa[/link].[b] Uwaga! Komisja rewizyjna w swojej ocenie wykonania budżetu powinna się posługiwać wyłącznie kryteriami prawnymi i ekonomicznymi oraz badać wykonanie uchwał budżetowych.[/b]

[srodtytul]Czas do 30 kwietnia[/srodtytul]

Przystępując do przygotowywania sesji absolutoryjnej rady sejmiku, przewodniczący jako organizator jej pracy powinien wykonać wiele czynności. Po pierwsze – powinien wyznaczyć datę sesji absolutoryjnej. Ustalając ją, powinien wziąć przede wszystkim pod uwagę czas potrzebny komisji rewizyjnej na szczegółowe zapoznanie się z przedłożonymi przez wójta (zarząd) dokumentami, rozpatrzenie sprawozdań oraz podjęcie uchwały w sprawie wniosku w sprawie absolutorium, który zostanie następnie przedłożony radzie na posiedzeniu.

Po drugie – przewodniczący powinien zadbać o koordynację prac komisji rewizyjnej z pracą innych komisji rady, jeżeli ze statutu albo uchwały rady (sejmiku) o procedurze absolutoryjnej wynika, że inne komisje również biorą udział w rozpatrzeniu i opiniowaniu sprawozdania z wykonania budżetu. Wnioski innych komisji powinny bowiem zostać przedstawione komisji rewizyjnej i uwzględnione przez nią w jej pracach.

Po trzecie – przewodniczący rady powinien zapewnić radnym możliwość zapoznania się z opinią regionalnej izby obrachunkowej w sprawie wykonania budżetu. Należy pamiętać, że opinię RIO wójt (zarząd) powinien przedstawić radzie, wraz z odpowiedzią na zawarte w niej zarzuty, przed rozpatrzeniem wniosku w sprawie absolutorium. Jak podkreślił[b] Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 10 października 1996 r.[/b], brak opinii regionalnej izby obrachunkowej w sprawie absolutorium stanowi istotne naruszenie prawa, jeżeli zostałoby wykazane, że gdyby rada gminy w chwili podejmowania uchwały taką opinią dysponowała, to podjęłaby uchwałę innej treści[b] (I SA/Kr 887/96)[/b].

Reklama
Reklama

[srodtytul]Wniosek przedstawia komisja[/srodtytul]

Obowiązkiem komisji rewizyjnej jest sformułowanie jednoznacznej opinii dotyczącej wykonania budżetu. Oznacza to, że [b]komisja rewizyjna powinna jasno ocenić realizację budżetu, wskazując, że opiniuje ją pozytywnie, negatywnie lub np. pozytywnie, ale z określonymi uwagami czy zastrzeżeniami.[/b]

Wniosek w sprawie absolutorium powinien być spójny z oceną wykonania budżetu wyrażoną w opinii, która go dotyczy. Nie wydaje się dopuszczalna sytuacja, gdy pozytywnej opinii o wykonaniu budżetu towarzyszy wniosek o nieudzielenie absolutorium, a negatywnej – wniosek o udzielenie absolutorium.

[srodtytul]Projekt uchwały[/srodtytul]

W każdym głosowaniu konieczny jest projekt uchwały. W przypadku oceny wykonania budżetu jest nim wniosek komisji rewizyjnej. Przesądzają o tym właściwe przepisy samorządowych ustaw ustrojowych, które mówią, że komisja występuje z wnioskiem o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium. Oznacza to, że wniosek ten przesądza o treści pytania, jakie powinno zostać postawione radnym: czy jesteś za udzieleniem (nieudzieleniem) absolutorium. W konsekwencji należy przyjąć, że jeżeli komisja rewizyjna wnioskuje o udzielenie absolutorium, to nieważna będzie uchwała, której przedmiotem będzie projekt uchwały w sprawie nieudzielenia absolutorium (tak W. Kisiel w komentarzu do art. 18a ustawy o samorządzie gminnym, lexpolonica). Trzeba przy tym zaznaczyć, że odmienny pogląd w tej sprawie prezentuje [b]wyrok NSA z 14 kwietnia 2000 r. (I SA/Wr 1798/99)[/b], w którym sąd stwierdził, że dopuszczalna jest sytuacja, w której po otrzymaniu wniosku komisji o nieudzieleniu absolutorium karta do głosowania nie sugeruje rozstrzygnięcia w sprawie udzielenia czy nieudzielenia absolutorium zarządowi gminy (dziś – wójtowi) w sprawie wykonania budżetu. Wystarczy, aby każdy z radnych miał zapewnioną możliwość swobodnego wypowiedzenia się. Jeżeli karta do głosowania zawierała trzy warianty:

- za udzieleniem absolutorium,

Reklama
Reklama

- przeciwko udzieleniu absolutorium i

- wstrzymanie się od głosowania – to prawo nie zostało naruszone.

Pamiętać również należy, że ponieważ udzielenie lub nieudzielenie wójtowi absolutorium jest podsumowaniem wykonania budżetu i stanowi element zamykający gospodarkę finansową gminy w danym roku, to rozstrzygnięcie w tej sprawie musi być podjęte w głosowaniu jawnym.

[srodtytul]Skutki nieudzielenia[/srodtytul]

Uchwała rady gminy w sprawie nieudzielenia wójtowi absolutorium jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania organu wykonawczego gminy. Taki sam skutek ma uchwała w sprawie nieudzielenia absolutorium zarządowi powiatu (województwa), z zastrzeżeniem, że do odwołania organu wykonawczego powiatu (województwa) nie jest konieczne organizowanie referendum.

O przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta (zarządu powiatu albo województwa) właściwa rada (sejmik) rozstrzyga na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia absolutorium.

Reklama
Reklama

[ramka][b]Na co warto zwrócić uwagę[/b]

Oceniając wykonanie budżetu, komisja rewizyjna powinna się odnieść w szczególności do:

- realizacji dochodów i wydatków budżetowych w stosunku do założonego planu,

- stopnia realizacji zadań inwestycyjnych,

- stopnia realizacji innych zadań mających szczególne znaczenie dla społeczności lokalnej,

Reklama
Reklama

- sposobu dysponowania rezerwami budżetowymi,

- zasadności decyzji dotyczącej blokowania wydatków budżetowych,

- osiągniętego na koniec roku budżetowego wyniku finansowego,

- oceny korzystania przez organ wykonawczy z udzielonych mu przez organ stanowiący uprawnień do dokonywania zmian w budżecie. [/ramka]

[ramka][b]Uwaga [/b]

Reklama
Reklama

Uchwała w sprawie absolutorium musi się odnosić ściśle do wykonania budżetu, a nie być jedynie wyrazem niezadowolenia radnych z działalności wójta.[/ramka]

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=m.cyrankiewicz@rp.pl]m.cyrankiewicz@rp.pl[/mail]

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama