Kontrola działalności wójta należy do rady gminy. Wykonuje ją ona przy pomocy specjalnie powołanej do tego komisji rewizyjnej. Zgodnie z art. 18a ust. 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=46D94AF9B99BC2D868B5AACA419B00B4?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link] opiniuje ona wykonanie budżetu gminy i występuje do rady z wnioskiem o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium wójtowi. Podobne przepisy w tym zakresie zawierają art. 16 ust. 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=86EAB98AD92C66F7514FF6B87A30DAB3?id=163434]ustawy o samorządzie powiatu[/link] oraz art. 30 ust. 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BB4B6CEF884F52786763C8A38B0970FC?id=163432]ustawy o samorządzie województwa[/link].[b] Uwaga! Komisja rewizyjna w swojej ocenie wykonania budżetu powinna się posługiwać wyłącznie kryteriami prawnymi i ekonomicznymi oraz badać wykonanie uchwał budżetowych.[/b]
[srodtytul]Czas do 30 kwietnia[/srodtytul]
Przystępując do przygotowywania sesji absolutoryjnej rady sejmiku, przewodniczący jako organizator jej pracy powinien wykonać wiele czynności. Po pierwsze – powinien wyznaczyć datę sesji absolutoryjnej. Ustalając ją, powinien wziąć przede wszystkim pod uwagę czas potrzebny komisji rewizyjnej na szczegółowe zapoznanie się z przedłożonymi przez wójta (zarząd) dokumentami, rozpatrzenie sprawozdań oraz podjęcie uchwały w sprawie wniosku w sprawie absolutorium, który zostanie następnie przedłożony radzie na posiedzeniu.
Po drugie – przewodniczący powinien zadbać o koordynację prac komisji rewizyjnej z pracą innych komisji rady, jeżeli ze statutu albo uchwały rady (sejmiku) o procedurze absolutoryjnej wynika, że inne komisje również biorą udział w rozpatrzeniu i opiniowaniu sprawozdania z wykonania budżetu. Wnioski innych komisji powinny bowiem zostać przedstawione komisji rewizyjnej i uwzględnione przez nią w jej pracach.
Po trzecie – przewodniczący rady powinien zapewnić radnym możliwość zapoznania się z opinią regionalnej izby obrachunkowej w sprawie wykonania budżetu. Należy pamiętać, że opinię RIO wójt (zarząd) powinien przedstawić radzie, wraz z odpowiedzią na zawarte w niej zarzuty, przed rozpatrzeniem wniosku w sprawie absolutorium. Jak podkreślił[b] Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 10 października 1996 r.[/b], brak opinii regionalnej izby obrachunkowej w sprawie absolutorium stanowi istotne naruszenie prawa, jeżeli zostałoby wykazane, że gdyby rada gminy w chwili podejmowania uchwały taką opinią dysponowała, to podjęłaby uchwałę innej treści[b] (I SA/Kr 887/96)[/b].