Obowiązki właścicieli nieruchomości [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=74295]związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi określa art. 5 ust. 1 ustawy z 13 września 1996 r[/link]. Zgodnie z jego treścią każdy właściciel powinien m.in. wyposażyć swoją nieruchomość w urządzenia służące zbieraniu odpadów i utrzymywać je w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym. Ponadto do jego obowiązków należy pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami.
[srodtytul]Bez wyjątków ustawowych[/srodtytul]
Sposób wykonywania obowiązków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3b należy odpowiednio udokumentować. W jaki sposób? Mówi o tym art. 6 ust. 1 omawianej ustawy. Zgodnie z jego treścią właściciele nieruchomości powinni posiadać zawarte umowy z przedsiębiorcami wykonującymi usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych. Nie mogą to być przedsiębiorcy dowolni, a jedynie tacy, którzy na prowadzenie tego typu działalności posiadają ważne zezwolenie.
Jak zatem wynika z treści omawianego przepisu, zasadą jest, że każdy właściciel nieruchomości powinien legitymować się umową na odbieranie odpadów komunalnych. Przepisy ustawy nie przewidują w tym zakresie żadnych wyjątków. Należałoby zatem uznać, że umowy na odbiór odpadów komunalnych powinni posiadać wszyscy właściciele nieruchomości, nawet takich, na których nikt nie mieszka, albo takich, na których ktoś przebywa jedynie okresowo – np. w sezonie wakacyjnym, podczas letniego urlopu.
Czy tak jest rzeczywiście? Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy się zastanowić, czemu ma służyć powyższa regulacja. Czy ma ona na celu to, aby każdy właściciel każdej nieruchomości miał podpisaną umowę na odbiór wytworzonych na jej terenie odpadów, nawet w sytuacji, gdy takie nie powstają, czy też ma na celu zabezpieczać środowisko naturalne przed zanieczyszczeniem spowodowanym nielegalnym pozbywaniem się odpadów z terenów nieruchomości np. na tzw. dzikie wysypiska.