Zasady rozliczania wójta (burmistrza, prezydenta miasta) z wykonania budżetu określają przepisy gminnej ustawy ustrojowej oraz ustawy o finansach publicznych.
Zgodnie z treścią art. 18 ust. 2 pkt 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=49175EAE559E04221A9C1D9221CEAB52?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.)[/link] jedyną prawnie i faktycznie uzasadnioną podstawą nieudzielenia absolutorium jest negatywna ocena wykonania budżetu.
Wpływu na udzielenie bądź nieudzielenie absolutorium nie może mieć natomiast ocena całości pracy organu wykonawczego gminy dokonana przez radnych.
Oznacza to, że uchwała w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium musi być podejmowana na podstawie oceny wykonania strony dochodowej i wydatkowej budżetu oraz wszystkich przyczyn powodujących różnice między budżetem uchwalonym a wykonanym według stanu wynikającego ze sprawozdania.
[srodtytul]Sprawozdanie do 20 marca[/srodtytul]