Dostawa wody: z 7 czy 22 proc. VAT

Zakłady wodociągowe i kanalizacyjne mogą mieć problemy z zastosowaniem właściwej stawki podatku przy świadczeniach związanych z dostawą wody

Aktualizacja: 10.09.2010 04:13 Publikacja: 10.09.2010 04:00

Dostawa wody: z 7 czy 22 proc. VAT

Foto: Fotorzepa, Tomasz Jodłowski TJ Tomasz Jodłowski

Red

Aby możliwe było rozprowadzanie wody, energii elektrycznej, ciepła, gazu bądź odprowadzanie ścieków, zainteresowane strony powinny wykonać infrastrukturę techniczną zwaną przyłączem. Zasady przyłączenia do sieci określają [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7FB8B6F6E5AEBC0B70DF782D80FAC9F7?id=182311]prawo energetyczne oraz ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków[/link].

Przyłącze stanowi odgałęzienie od głównej sieci przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, zapewniające połączenie sieci lokalnej znajdującej się w budynku z siecią tego przedsiębiorstwa. Tym samym jest ono jednym z etapów, który musi poprzedzić świadczenie usług za pośrednictwem infrastruktury.

[srodtytul]Kilka czynności…[/srodtytul]

Przyłączenie do określonej sieci wymaga zazwyczaj wielu różnych czynności, poczynając od tych formalnych i niematerialnych, jak np. wydanie warunków technicznych na wniosek, na pracach fizycznych kończąc. Te ostatnie w przedsiębiorstwach wodociągowych polegają głównie na wykonaniu robót ziemnych, wykonaniu wcinki do sieci wodociągowej, zabudowaniu studni wodomierzowej. Natomiast w przedsiębiorstwach kanalizacyjnych na wykonaniu robót ziemnych, włączeniu do kolektora i wykonaniu studni kanalizacyjnej.

[srodtytul]… za odpłatnością[/srodtytul]

Fizyczne przyłączenie do sieci, jak i większość pozostałych usług niematerialnych wykonywanych przez zakłady użyteczności publicznej podlega opłacie, której zasady ustalania określają przepisy prawa oraz regulaminy zakładów.

Ponadto warunki przyłączenia są ustalane w umowie z przyszłym nabywcą usług użyteczności publicznej. To zaś oznacza konieczność opodatkowania VAT kwoty tych opłat przez podatnika, którym może być nie tylko spółka prawa handlowego, lecz również gminny zakład budżetowy (na mocy art. 15 ust. 6 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=172827]ustawy o VAT[/link]).

Wobec tego przedsiębiorstwa energetyczne, ciepłownicze, gazowe, wodociągowe i kanalizacyjne są obowiązane opodatkować nie tylko usługi, do których świadczenia zostały powołane, lecz także wszelkie świadczenia pomocnicze – materialne i niematerialne polegające na podłączeniu do głównej sieci.

Do usług tych stosuje się zazwyczaj stawkę podstawową 22 proc., ale istnieją także wyjątki, które zostały w zupełności wyliczone w przepisach regulujących podatek od wartości dodanej. I tak świadczenia zakładów energetycznych, włącznie ze świadczeniami pomocniczymi, są objęte stawką podstawową.

Z preferencyjnego zaś opodatkowania według 7 proc. stawki korzystają wyłącznie przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne w zakresie usług zgrupowanych w poz. 41.00.2 i 90.0 PKWiU z 1997 r.

[srodtytul]Jak klasyfikować[/srodtytul]

Do wymienionych pozycji należy zakwalifikować rozprowadzanie wody i odprowadzanie ścieków. Ponadto prace fizyczne w zakresie wykonywania przyłączy są często klasyfikowane przez urzędy statystyczne lub samych podatników do grupowania 41.00.20 „Usługi w zakresie rozprowadzania wody” oraz 90.00.11 „Usługi w zakresie odprowadzania, oczyszczania i likwidacji ścieków” PKWiU z 1997 r.

Natomiast świadczenia niematerialne ujmowane są inaczej (np.: PKWiU 74 „Usługi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, pozostałe”); a tym samym w żadnej mierze dla celów statystycznych nie można ich zaliczyć do usług rozprowadzania wody lub odprowadzania ścieków. 

[srodtytul]W kontekście dyrektywy[/srodtytul]

Literalne odczytywanie polskich przepisów mogłoby prowadzić do wniosku, że świadczenie zmierzające do jednego celu, jakim jest przyłączenie do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej przedsiębiorstwa, powinno być dzielone na poszczególne elementy, do których mają zastosowanie różne stawki. Jednakże polskie przepisy powinny być odczytywane w kontekście celu [b]dyrektywy VAT (2006/112/WE), który został wyrażony m.in. w wyroku ETS w sprawie C-442/05 Zweckverband.[/b]

Wbrew powszechnemu mniemaniu wyrok ten nie dotyczył jedynie interpretacji wyrażenia „dostawa wody”. Sąd zwrócił uwagę na fakt, że aby świadczyć usługi główne (rozprowadzanie wody), niezbędne jest wcześniejsze wykonanie usług pomocniczych (tj. przyłącza). Wobec tego pojęcie „dostawa wody” nie może być traktowane wąsko – jako sam akt rozprowadzania wody przy wykorzystaniu istniejących sieci – lecz powinno obejmować również cały proces budowy tych sieci. 

Wnioskowanie przeprowadzone przez ETS pośrednio nakazuje zatem uważać cały proces budowy infrastruktury i rozprowadzania wody lub odprowadzania nieczystości za klasyczne świadczenie złożone, którego sztuczne dzielenie jest niedopuszczalne (wyrok ETS w sprawie C-41/04 Levob).

W ten sposób również klasyfikowanie różnych elementów świadczenia do oddzielnych grupowań PKWiU nie ma znaczenia. Całe świadczenie złożone wykonywane przez przedsiębiorstwo wodociągowe lub kanalizacyjne podlega jednemu reżimowi podatkowemu, w tym stawce 7 proc.

Jakkolwiek twierdzenie, że państwa członkowskie nie mają obowiązku stosować stawek obniżonych wymienionych w załączniku do dyrektywy VAT jest prawdziwe, to gdy dane państwo zdecyduje się zastosować taką obniżoną stawkę w stosunku do określonych czynności, będzie musiało objąć tą stawką również usługi pomocnicze służące do wykonania świadczenia głównego.

[ramka][b]Gdzie są granice[/b]

Wśród czynności zmierzających do przyłączenia do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej mogą istnieć takie, które mogłyby być podjęte przez inne podmioty niż przedsiębiorstwo użyteczności publicznej.

W tym zakresie mogłyby wyniknąć spory dotyczące naruszenia konkurencji, skoro ta inna firma byłaby opodatkowana stawką wyższą – 22 proc.

Celem dyrektywy VAT jest także eliminowanie zakłóceń konkurencji, czemu ETS dał wyraz w wyroku C-440/04 Halle, przyznając pokrzywdzonemu prawo domagania się zmiany niekorzystnych dla siebie okoliczności. [/ramka]

[i]Autor jest doradcą podatkowym w Podkarpackim Biurze Analiz Podatkowych[/i]

Aby możliwe było rozprowadzanie wody, energii elektrycznej, ciepła, gazu bądź odprowadzanie ścieków, zainteresowane strony powinny wykonać infrastrukturę techniczną zwaną przyłączem. Zasady przyłączenia do sieci określają [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7FB8B6F6E5AEBC0B70DF782D80FAC9F7?id=182311]prawo energetyczne oraz ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków[/link].

Przyłącze stanowi odgałęzienie od głównej sieci przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, zapewniające połączenie sieci lokalnej znajdującej się w budynku z siecią tego przedsiębiorstwa. Tym samym jest ono jednym z etapów, który musi poprzedzić świadczenie usług za pośrednictwem infrastruktury.

Pozostało 87% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów