Takie propozycje zawiera projekt nowelizacji [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4CCF6E3092D871DCC20A2FF121B443B4?id=169354]ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym[/link]. W tym tygodniu odbędzie się w Sejmie jego pierwsze czytanie.
Nowelizacja przesądza, że gmina nie może pobierać opłaty planistycznej od właściciela, który sprzedał działkę objętą najpierw starym planem (uchwalonym przed 1 stycznia 1995 r.), który stracił swoją ważność, a potem nowym. Pod warunkiem jednak, że w starym planie miała ona takie samo przeznaczenie jak w nowym.
[b]Kwestią tą zajmował się Trybunał Konstytucyjny. W wyroku z 9 lutego (P 58/08) orzekł niekonstytucyjność przepisu art. 37 ust. 1 ustawy o planowaniu.[/b] Według TK pobranie opłaty planistycznej w sytuacji, gdy nowy plan nie zmienił przeznaczenia terenów i zasad ich zagospodarowania, prowadzi do zróżnicowania właścicieli działek, które nie jest w żaden sposób uzasadnione.
Przypomnijmy, że ogólna zasada jest taka, iż jeżeli na skutek uchwalenia planu wzrosła wartość działki, to właściciel, który chce ją sprzedać w ciągu pięciu lat od uchwalenia planu, płaci gminie opłatę.
Zobacz także artykuły: [link=http://www.rp.pl/artykul/176006,431662_Mozna_sie_ubiegac_o_zwrot_oplaty_planistycznej.html]"Można się ubiegać o zwrot opłaty planistycznej"[/link] i [link=http://www.rp.pl/artykul/176006,431923_Jakie_beda_skutki_wyroku_TK_w_sprawie_renty_planistycznej.html]"Jakie będą skutki wyroku TK w sprawie renty planistycznej"[/link]