Miastom brakuje pieniędzy na drogi

W latach 2014–2020 Unia Europejska nie da już samorządom środków na remonty szos lokalnych.

Aktualizacja: 08.08.2013 09:45 Publikacja: 08.08.2013 09:19

W latach 2014–2020 Unia Europejska nie da już samorządom środków na remonty szos lokalnych.

W latach 2014–2020 Unia Europejska nie da już samorządom środków na remonty szos lokalnych.

Foto: www.sxc.hu

Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego negatywnie zaopiniowała projekt rozporządzenia w sprawie pozbawienia dróg kategorii „krajowe".

– Po wybudowaniu obwodnicy czy nowych odcinków dróg krajowych stare stają się automatycznie drogami gminnymi – mówi Ryszard Grobelny, prezes Związku Miast Polskich. – Także wówczas, gdy droga spełnia parametry i funkcje szosy wyższej kategorii – dodaje.

Problem dostrzegli i postanowili się z nim zmierzyć posłowie. Sojusz Lewicy Demokratycznej, Platforma Obywatelska oraz Prawo i Sprawiedliwość zgłosiły konkurencyjne projekty ustaw rozwiązujące tę kwestię.

83 mln zł mogą otrzymać samorządy Wielkopolski w 2014 r. na przebudowę dróg lokalnych

– Proponujemy wykreślić z ustawy o drogach publicznych przepisy o zmianie kategorii drogi – mówi poseł Tadeusz Dziuba (PiS). Wyjaśnia, że jeśli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zechce się takiej drogi pozbyć, to będzie musiała uzgodnić z gminą, powiatem czy województwem warunki jej przekazania, w tym finansowe.

W ocenie SLD należy natomiast wprowadzić zasadę, że drogi krajowe stają się automatycznie wojewódzkimi.

Z kolei Platforma Obywatelska proponuje, aby zastępowany odcinek drogi krajowej stawał się automatycznie odcinkiem drogi wojewódzkiej. Taki sam mechanizm miałby być stosowany do dróg wojewódzkich i powiatowych. Oznacza to, że stara droga wojewódzka otrzymywałaby kategorię powiatowej, a powiatowa – gminnej.

Prowadzone w specjalnie powołanej komisji prace nad projektami zostały przerwane przez parlamentarne wakacje. Trzeba jednak mieć nadzieję, że problem zostanie szybko rozwiązany, bo w latach 2014–2020 Unia zamierza finansować głównie budowę dróg ekspresowych i autostrad. A to oznacza, że coraz więcej samorządów będzie miało kłopoty z kosztownymi prezentami.

Tymczasem wiele z nich nie ma środków na naprawy sieci dróg, którą zarządzają. Co gorsza, nie mają specjalnie liczyć na to, że inwestycje takie dofinansuje Unia Europejska.

– W opinii Komisji Europejskiej inwestycje w lokalną infrastrukturę drogową nie są przedsięwzięciami priorytetowymi – mówi Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego. –  Będzie możliwe finansowanie dróg lokalnych z regionalnych programów operacyjnych, ale w ograniczonym zakresie.

Może się zatem okazać, że samorządom pozostaną jedynie środki z tzw. schetynówek. Narodowy program przebudowy dróg lokalnych zakłada, że w latach 2014–2015 budżet państwa wyda na jego realizację miliard złotych rocznie.

Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego negatywnie zaopiniowała projekt rozporządzenia w sprawie pozbawienia dróg kategorii „krajowe".

– Po wybudowaniu obwodnicy czy nowych odcinków dróg krajowych stare stają się automatycznie drogami gminnymi – mówi Ryszard Grobelny, prezes Związku Miast Polskich. – Także wówczas, gdy droga spełnia parametry i funkcje szosy wyższej kategorii – dodaje.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Spadki i darowizny
Odziedziczyłeś majątek? By dysponować spadkiem, musisz mieć ten dokument
Praca, Emerytury i renty
NSA: honorowe krwiodawstwo nie ma pierwszeństwa przed policyjną służbą
Sądy i trybunały
Resort sprawiedliwości już nie chce likwidacji Izby Odpowiedzialności Zawodowej
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Prawo karne
Lech Wałęsa przegrał w sądzie. Chodzi o teczki TW „Bolka”