Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził, że w rozpatrywanej sprawie brak jest podstaw do zastosowania unijnych przepisów.
Oczywiste jest, że podstawowe zasady Unii Europejskiej to zasady swobodnego przepływu towarów i usług. Art. 36 traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej przewiduje możliwość stosowania zakazów i ograniczeń przywozowych, wywozowych, tranzytowych. Wprost też wymienia moralność publiczną, porządek publiczny, bezpieczeństwo publiczne i ochronę zdrowia jako powody, które mogą uzasadniać wprowadzanie określonych zakazów lub ograniczeń.
Własne prawo
Wobec braku harmonizacji przepisów regulujących sprzedaż napojów alkoholowych w prawie unijnym państwa krajowe mogą ustanawiać własne, które mają zapobiegać nadmiernemu spożyciu alkoholu, nawet jeśli przepisy te mają niekorzystny wpływ na swobodę przepływu towarów (napojów alkoholowych) na rynku wewnętrznym.
Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej jednoznacznie wskazuje, że ograniczenia w sprzedaży napojów alkoholowych są akceptowane przez Trybunał Sprawiedliwości jako wpływające pozytywnie na ochronę zdrowia i porządek publiczny. Trybunał akceptuje również przepisy ograniczające reklamę napojów alkoholowych, uznając, że są one odpowiednie dla ochrony zdrowia publicznego. Z tych powodów wojewódzki sąd uznał, że w rozpatrywanej sprawie właściwe jest zastosowanie ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Ograniczenia, jakie ona wprowadza, nie różnicują przedsiębiorców i są adekwatne do założonych ustawą o wychowaniu w trzeźwości celów między innymi ochroną zdrowia i moralności publicznej.
Tym samym brak jest – zdaniem sądu – podstaw do skierowania pytania do Trybunału Sprawiedliwości.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 23 października 2013 r. (sygnatura akt III SA/Wr 519/13)