Wojewoda, powołując się na Ordynację wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, wygasił zarządzeniem zastępczym mandat wójta gminy. Jako podstawę wskazał utratę prawa wybieralności, spowodowanego skazaniem go prawomocnym wyrokiem sądu rejonowego na karę pozbawienia wolności, za przestępstwo umyślne, ścigane z oskarżenia publicznego.
Motywując swoje działanie, urzędnik wyjaśnił, iż komisarz wyborczy zwrócił się do przewodniczącego rady gminy o podjęcie działań w celu wygaszenia wójtowi gminy mandatu. Organ w odpowiedzi poinformował komisarza, iż rada, mimo wniosku, odmówiła podjęcia uchwały o ostatecznym losie wójta.
W tej sytuacji wojewoda został zmuszony do oficjalnego wezwania rady do podjęcia uchwały w terminie trzydziestu dni, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym. Rada i tym razem nie zareagowała. Wojewoda zgodnie z procedurą powiadomił Ministra Administracji i Cyfryzacjio konieczności wydania zarządzenia zastępczego w sprawie wygaszenia mandatu wójta.
Zdaniem organu, wydanie zarządzenia zastępczego było konieczne z uwagi na okoliczność skazania wójta wyrokiem sądu karnego za przestępstwo umyślne, ścigane z oskarżenia publicznego, co następuje z mocy samego prawa, wymaga jednak potwierdzenia przez odpowiedni organ i w określonej formie prawnej.
Wójt skierował skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, wnosząc o stwierdzenie nieważności zarządzenia lub stwierdzenie wydania go z naruszeniem prawa.