W piątek Naczelny Sąd Administracyjny wydał precedensowe orzeczenie w sprawie rozliczenia VAT przez gminy. Może ono korzystnie wpłynąć na obowiązki podatkowe jednostek samorządowych w zarządzie ich majątkiem.
Darmowe nieruchomości
Kanwą sprawy, którą rozstrzygnął sąd kasacyjny, był wniosek o interpretację. Gmina wyjaśniła w nim, że jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Jest też właścicielem wielu nieruchomości, które zostały nabyte nieodpłatnie. Z wniosku wynikało, że część z tych nieruchomości stała się własnością gminy z mocy prawa, na podstawie ustawy z 10 maja 1990 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych. Wiele z nich weszło w posiadanie gminy na podstawie darowizny lub spadkobrania.
Wnioskodawca podkreślił, że część mienia nigdy nie była wykorzystywana do żadnej działalności gospodarczej w rozumieniu VAT. W szczególności nie była oddana w najem, dzierżawę, użytkowanie wieczyste. Gmina spełniała w odniesieniu do nich wyłącznie funkcje właścicielskie.
Aktualnie gmina rozważa zbycie nieruchomości otrzymanych nieodpłatnie. Przewiduje je w dwóch formach: sprzedaży w zamian za wynagrodzenie na rzecz podatnika VAT lub osoby nim niebędącej albo wniesienia aportem do spółki prawa handlowego.
Gmina zapytała o konsekwencje podatkowe planowanych transakcji. Sama jednak uważała, że sprzedaż nieruchomości otrzymanych na podstawie ustawy o samorządzie czy ich zbycie w formie aportu, a tak samo jak zbycie mienia otrzymanego w spadku czy darowiźnie niewykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej nie podlega opodatkowaniu VAT.