CEPiK 2.0: rejestracja pojazdów i wydawanie praw jazdy zagrozone

Powiaty obawiają się, że po 4 stycznia 2016 r. nie będą w stanie wydawać praw jazdy i rejestrować pojazdów.

Publikacja: 26.10.2015 07:11

CEPiK 2.0: rejestracja pojazdów i wydawanie praw jazdy zagrozone

Foto: 123RF

W podjętej 23 października uchwale zarząd Związku Powiatów Polskich domaga się, aby zaplanowane na 4 stycznia 2016 r. uruchomienie rejestru CEPiK 2.0 zostało przesunięte w czasie. Ewentualnie  aby ustawodawca wprowadził okres przejściowy, w którym starostwa mogłyby załatwiać sprawy komunikacyjne, posługując się zarówno CEPiK 2.0, jak i dotychczasowymi systemami POJAZD i KIEROWCA.

Powtórka z USC

A to dlatego, że tworzony od trzech lat i kosztujący ponad 140 mln zł CEPiK 2.0 wciąż  nie został należycie przygotowany.

– Obawiamy się, że jego uruchomienie 4 stycznia 2016 r. doprowadzi do paraliżu naszych wydziałów komunikacyjnych – mówi Ludwik Węgrzyn, prezes ZPP. – Może się tak stać, bo wdrażające ten rejestr przepisy nie przewidują możliwości alternatywnej obsługi interesantów w sytuacji, gdy wystąpią problemy w funkcjonowaniu CEPiK 2.0. Efektem będą kolejki,  może nawet dłuższe niż te w urzędach stanu cywilnego po odpisy akt – wskazuje Ludwik Węgrzyn.

Taka sytuacja jest bardziej niż prawdopodobna. Jeżeli bowiem harmonogram wdrażania nowego narzędzia ma zostać dotrzymany, nie będzie czasu ani na pilotaż w powiatach, ani na testy, ani na szkolenia urzędników.

Za odłożeniem w czasie wdrożenia CEPiK 2.0 opowiada się także Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, która w procesie wydawania uprawnień kierowcom czy rejestracji pojazdów odpowiada m.in. za personalizację dokumentów.

– Na dwa miesiące przed startem systemu nie ma większości rozporządzeń, bazy marek i typów pojazdów, dlatego uważamy, że wdrożenie trzeba odłożyć – mówi Robert Domagała, dyrektor ds. eksploatacji i utrzymania IT w PWPW S.A. – Biorąc pod uwagę konieczność pilotażu, szkoleń i wydania użytkownikom certyfikatów dostępowych, realne jest uruchomienie systemu na koniec maja 2016 r.

Odłożyć o rok

Obawy powiatów doskonale rozumie Jan Czajkowski, współprzewodniczący Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

– Mamy doświadczenia z wymuszonego wdrażania w gminach niedopracowanych systemów Źródło i BUSC. – Problemów gmin nie rozwiązała ani dwumiesięczna zwłoka w ich uruchomieniu, ani półroczny okres przejściowy – wskazuje. I dodaje, że jedynym sensownym rozwiązaniem jest opóźnienie wdrożenia CEPiK 2.0 co najmniej o rok. – Tyle czasu potrzeba, aby uporządkować otoczenie prawne rejestru oraz przeprowadzić pilotaże, testy i szkolenia użytkowników tego rejestru – mówi Jan Czajkowski.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: m.cyrankiewicz@rp.pl

CEPiK 2.0 powinien ruszyć w czerwcu

Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych zaprezentowała realny harmonogram prac zmierzających do wdrożenia CEPiK 2.0. Wynika z niego, że uruchomienie nowego systemu będzie możliwe dopiero w czerwcu 2016 r. Poszczególne etapy wdrażania CEPiK 2.0 powinny przebiegać następująco:

– marzec – prace wytwórcze w PWPW;

– do końca marca – wydawanie certyfikatów dla użytkowników;

– do końca kwietnia –  testy integracyjne z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych;

– do połowy maja – testy w powiatach, zbieranie uwag i decyzja o wdrożeniu;

– do końca maja – szkolenia dla użytkowników;

– czerwiec – start z obsługą interesantów.

W podjętej 23 października uchwale zarząd Związku Powiatów Polskich domaga się, aby zaplanowane na 4 stycznia 2016 r. uruchomienie rejestru CEPiK 2.0 zostało przesunięte w czasie. Ewentualnie  aby ustawodawca wprowadził okres przejściowy, w którym starostwa mogłyby załatwiać sprawy komunikacyjne, posługując się zarówno CEPiK 2.0, jak i dotychczasowymi systemami POJAZD i KIEROWCA.

Powtórka z USC

Pozostało 88% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Nieruchomości
Ministerstwo Rozwoju przekazało ważną wiadomość ws. ogródków działkowych
Prawo w Polsce
Sąd ukarał Klaudię El Dursi za szalony rajd po autostradzie A2
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Nieruchomości
Sąsiad buduje ogrodzenie i chce zwrotu połowy kosztów? Przepisy są jasne