Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego 11 grudnia 2015 r. uwzględniającego skargę kasacyjną wniesioną przez miasto Racibórz i uchylającego wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 29 listopada 2013 r. (sygn. II SA/Gl 1213/13).
WSA będzie musiał zbadać sprawę jeszcze raz i odpowiedzieć na pytanie, dlaczego i czy zasadnie orzekł o nieważności postanowień uchwalonego przez raciborską radę regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, w których ustalona została średnia ilość wytwarzanych niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych na nieruchomościach niezamieszkanych.
Interes prawny spółek
Skargę na uchwalony przez Radę Miasta Racibórz regulamin utrzymania porządku i czystości na terenie gminy wniosły dwie spółki prowadzące działalność handlową.
We wniesionej do WSA w Gliwicach skardze podkreślały, że przepis regulaminu, w którym ustalono średnią ilość wytwarzanych niesegregowanych odpadów w wysokości 80 l miesięcznie na każde 10 mkw. powierzchni całkowitej obiektów handlowych, w powiązaniu z przepisami uchwały w sprawie stawek opłat za odbiór odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie nieruchomości niezamieszkanych, powoduje, że są one zobowiązane wnosić opłaty roczne dwukrotnie, a od odpadów zmieszanych nawet czterokrotnie wyższe od dotychczasowych.
Spółki domagały się, aby WSA uchylił przepis regulaminu ustalający średnie ilości odpadów wytwarzanych na niezamieszkanych nieruchomościach. Argumentowały, że został on ustalony arbitralnie, bez przeprowadzenia jakichkolwiek analiz.