Reklama

Jak kupować nieruchomości Skarbu Państwa i samorządowe

Wielu przedsiębiorców jest zainteresowanych nabywaniem nieruchomości publicznych. Rozumie się przez to zarówno nieruchomości państwowe, jak też samorządowe, czyli gminne, powiatowe i wojewódzkie.

Aktualizacja: 27.08.2016 16:24 Publikacja: 27.08.2016 13:00

Jak kupować nieruchomości Skarbu Państwa i samorządowe

Foto: 123RF

W różnych przepisach są określone podstawy, dzięki którym obrót nieruchomościami może przebiegać sprawnie. Tym niemniej zasadą pozostaje wciąż tryb przetargowy.

Zgodnie z art. 38 ustawy o gospodarce nieruchomościami, przetarg ogłasza, organizuje i przeprowadza właściwy organ samorządowy albo minister właściwy do spraw Skarbu Państwa. W ogłoszeniu o przetargu trzeba podać m.in. informacje o czasie, miejscu i warunkach przetargu. Ogłoszenie o przetargu musi zostać wywieszone w siedzibie właściwego urzędu. Poza tym informacja o przetargu musi zostać podana do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości i na stronach internetowych urzędu. Przetarg może być w formie: przetargu ustnego nieograniczonego, ustnego ograniczonego, przetargu pisemnego nieograniczonego i pisemnego ograniczonego. Ustawodawca nakazuje uznawać zakończenie przetargu z wynikiem negatywnym, gdy nikt nie przystąpił do przetargu ustnego lub też żaden z uczestników nie zaoferował postąpienia ponad cenę wywoławczą. Może się również zdarzyć, że nie wpłynęła żadna oferta lub żaden z uczestników nie zaoferował ceny wyższej od wywoławczej.

Pierwszy przetarg nie zawsze musi przynieść spodziewany efekt. Może się zdarzyć, że nikt nie zgłosi odpowiedniej oferty. Wówczas, w okresie nie krótszym niż 30 dni, ale nie dłuższym niż 6 miesięcy (licząc od dnia zamknięcia pierwszego przetargu) trzeba przeprowadzić drugi przetarg w ramach którego można obniżyć cenę wywoławczą. Z kolei, jeżeli drugi przetarg zakończy się negatywnie, to nieruchomość (również w okresie nie krótszym niż 30 dni i nie dłuższym niż 6 miesięcy) może zostać zbyta w drodze rokowań. Organ odpowiedzialny za sprzedaż nieruchomości może również zorganizować kolejne przetargi.

Po zakończeniu przetargu jego organizator musi zawiadomić osobę ustaloną jako nabywca nieruchomości o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży. Może to zrobić najpóźniej w ciągu 21 dni od dnia rozstrzygnięcia przetargu. Jeśli osoba ustalona jako nabywca nieruchomości nie przystąpi bez usprawiedliwienia do zawarcia umowy w miejscu i terminie podanym w zawiadomieniu organizatora, to może on odstąpić od zawarcia umowy. Wtedy wpłacone przez uczestnika przetargu wadium nie będzie podlegało zwrotowi. Pamiętać też trzeba, że uczestnik przetargu może w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia jego wyniku zaskarżyć przetarg. Przy nieruchomościach państwowych skargę skieruje do wojewody, a przy samorządowych – do organu wykonawczego samorządu.

Wszystkie przedstawione zasady dotyczące organizacji przetargu stosuje się odpowiednio do ustanawiania prawa użytkowania wieczystego. Prawo to bowiem w najszerszym stopniu jest zbliżone do prawa własności i ustawodawca potraktował tryb jego ustanawiania na tych samych zasadach.

Reklama
Reklama

Potencjalny nabywca nieruchomości (lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości) musi pamiętać o przedstawionych zasadach przy podejmowaniu decyzji w zakresie tego na jakim etapie i na jakich warunkach chce przystąpić do przetargu.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama