Reklama

Wójt powoła komisję spisową w urzędzie, określając jej skład i zadania

Obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji spoczywa również na jednostkach samorządu terytorialnego. Jego zaniedbanie skutkuje odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Publikacja: 14.01.2010 05:30

Wójt powoła komisję spisową w urzędzie, określając jej skład i zadania

Foto: Fotorzepa

Zasady przeprowadzania inwentaryzacji określają zarówno przepisy rangi ustawowej, jak i obowiązujące w każdej jednostce przepisy wewnętrzne.

Najważniejsze znaczenie będą miały tutaj przede wszystkim dwie ustawy: z 29 września 1994 r. o[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A6FC3600AB7A3D7ED78549E9073DB6F8?n=1&id=324433&wid=328849] rachunkowości (tekst jedn. DzU z 2009 r. nr 152, poz. 1223 ze zm.)[/link] oraz z 27 sierpnia 2009 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D43348124E07AEFEE6D1B2FB38D677C0?id=325303]o finansach publicznych (DzU nr 157, poz. 1240)[/link].

[srodtytul]Policz biurka i komputery[/srodtytul]

Spis z natury może być zastosowany do inwentaryzacji takich składników majątkowych znajdujących się w jednostce, które łatwo można policzyć, np. wyposażenie budynku urzędu w szafy, biurka, krzesła czy sprzęt elektroniczny, ale nie tylko.

Wymienione zostały one w art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości. Będą to również aktywa pieniężne (krajowe środki płatnicze, waluty obce), lecz tylko te, które znajdują się w kasie urzędu, a nie te znajdujące się na rachunku bankowym.

Reklama
Reklama

W każdej jednostce konieczne jest określenie zasad spisu z natury we wspomnianej już instrukcji inwentaryzacji, a także opracowanie planu jej przeprowadzania.

Czynności związane ze spisem z natury można podzielić na prace przygotowawcze, spis właściwy i rozliczenie wyników spisu. W ramach etapu przygotowawczego następuje powołanie komisji. Dokonuje tego kierownik jednostki w pisemnym zarządzeniu.

Wyznacza w nim przewodniczącego komisji, jej członków, miejsca i składniki objęte inwentaryzacją oraz termin i czas jej trwania. Do komisji mogą być także powołani rzeczoznawcy, których zadaniem jest pomoc w kwalifikowaniu składników do niepełnowartościowych czy rozstrzyganie wątpliwości co do sposobu pomiaru składników wymagających zastosowania metod szacunkowych.

Do prac komisji mogą zostać oddelegowani pracownicy pomagający np. przy przemieszczaniu spisywanych składników. W zarządzeniu kierownika są także podane nazwiska osób materialnie odpowiedzialnych za składniki majątku objęte spisem z natury, przy czym osoby te nie mogą być członkami komisji inwentaryzacyjnej, ale uczestniczą w spisie i swoim podpisem wyrażają akceptację jego wyników.

[srodtytul]Sprawdź stan konta[/srodtytul]

Potwierdzenie salda jest drugą metodą przeprowadzania inwentaryzacji. Wymieniona została w art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości. Stosuje się ją w celu potwierdzenia wynikającego z ksiąg rachunkowych salda danej jednostki z danymi znajdującymi się w posiadaniu banków czy kontrahentów. Metoda ta jest stosowana do:

Reklama
Reklama

- aktywów finansowych występujących na rachunkach bankowych lub aktywów finansowych przechowywanych przez inne jednostki, w tym papierów wartościowych w zdematerializowanej postaci,

- należności łącznie z udzielonymi pożyczkami, z wyłączeniem należności spornych i wątpliwych, należności od osób, które nie prowadzą ksiąg rachunkowych, należności z tytułów publicznoprawnych,

- własnych składników aktywów, które zostały powierzone kontrahentom, np. wydzierżawione środki trwałe.

[srodtytul]Porównaj księgi z dokumentami[/srodtytul]

Artykuł 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości określa natomiast, jakie składniki podlegają inwentaryzacji, przez porównanie ksiąg z odpowiednimi dokumentami.

Będą to m.in. grunty, środki trwałe o utrudnionym dostępie, należności sporne i wątpliwe, należności i zobowiązania z tytułów publicznoprawnych oraz powstałe wobec osób, które ksiąg rachunkowych nie prowadzą.

Reklama
Reklama

Weryfikację sald wynikających z ewidencji księgowej realizują pracownicy komórek księgowości. Fakt przeprowadzenia inwentaryzacji i ustalenia prawidłowości salda powinien być odnotowany w odpowiednim dokumencie księgowym.

[ramka][b]Co grozi za naruszenie dyscypliny finansów publicznych[/b]

Zaniechanie przeprowadzenia lub rozliczenia inwentaryzacji albo przeprowadzenie lub rozliczenie inwentaryzacji w sposób niezgodny z przepisami ustawy o rachunkowości stanowi czyn naruszający dyscyplinę finansów publicznych.

Wynika to wprost z art. 18 pkt 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=EEB9991E95BD6489A1A6690A5A72D416?id=176480]ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (DzU nr 14, poz. 114 ze zm.)[/link].

Oznacza to, że zarówno niepodjęcie inwentaryzacji, jak i niepełne jej przeprowadzenie czy też przeprowadzenie jej w taki sposób, że nie zostaje odzwierciedlony stan rzeczywisty wszystkich składników majątkowych danej jednostki, jest penalizowane przez ustawodawcę (por./ [b]wyrok NSA z 3 kwietnia 2002 r., II SA 3224/01[/b]). [/ramka]

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama