Zasady przeprowadzania inwentaryzacji określają zarówno przepisy rangi ustawowej, jak i obowiązujące w każdej jednostce przepisy wewnętrzne.
Najważniejsze znaczenie będą miały tutaj przede wszystkim dwie ustawy: z 29 września 1994 r. o[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A6FC3600AB7A3D7ED78549E9073DB6F8?n=1&id=324433&wid=328849] rachunkowości (tekst jedn. DzU z 2009 r. nr 152, poz. 1223 ze zm.)[/link] oraz z 27 sierpnia 2009 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D43348124E07AEFEE6D1B2FB38D677C0?id=325303]o finansach publicznych (DzU nr 157, poz. 1240)[/link].
[srodtytul]Policz biurka i komputery[/srodtytul]
Spis z natury może być zastosowany do inwentaryzacji takich składników majątkowych znajdujących się w jednostce, które łatwo można policzyć, np. wyposażenie budynku urzędu w szafy, biurka, krzesła czy sprzęt elektroniczny, ale nie tylko.
Wymienione zostały one w art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości. Będą to również aktywa pieniężne (krajowe środki płatnicze, waluty obce), lecz tylko te, które znajdują się w kasie urzędu, a nie te znajdujące się na rachunku bankowym.