Tak wynika z [b]orzecznictwa Głównej Komisji Orzekającej (orzeczenie z 11 lipca 2002 r., DF/GKO/Odw.-52/7/2002)[/b]. Ponadto dłużnik jest obowiązany do jej zapłaty nawet w sytuacji, w której wierzyciel nie poniósł szkody. Czy jednak zawsze zaniechanie lub obniżenie jej wysokości będzie powodować odpowiedzialność organu wykonawczego gminy?
[srodtytul]Zobowiązanie wykonane w znacznej części[/srodtytul]
Art. 484 § 2 kodeksu cywilnego daje możliwość miarkowania kar umownych, jeżeli zobowiązanie (umowa) zostało w znacznej części wykonane lub gdy kara umowna jest rażąco wygórowana. Jeżeli wykonawca zrealizował więc w oznaczonym terminie kontrakt w znacznej części, opóźnienie zaś w wykonaniu pozostałej części nie jest nadmierne, moim zdaniem, uzasadnione jest miarkowanie kary pieniężnej stosownie do stopnia, w jakim cel uprawnienia gminy został osiągnięty. W takim wypadku żądanie zapłaty kary pieniężnej w pełnej wysokości pozostawałoby w sprzeczności ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem przysługującego wierzycielowi prawa podmiotowego (art. 5 k.c.).
[srodtytul]Nadmierna sankcja [/srodtytul]
Jeżeli chodzi natomiast o karę rażąco wygórowaną, to gmina dokonując oceny, czy w danym wypadku taką karę zastosowała, powinna wziąć pod uwagę stosunek kary umownej do wartości przedmiotu umowy, okoliczność, w jakiej części zobowiązanie nie zostało wykonane lub wykonane nieprawidłowo, oraz stopień przyczynienia się strony do wystąpienia okoliczności powodujących obowiązek zapłaty tej kary.