[b]Nie[/b]. Uchwała rady, w której postanowiono, iż opłata prolongacyjna będzie naliczona w razie wydania decyzji o odroczeniu terminu płatności podatku lub rozłożeniu na raty zapłaty podatków stanowiących dochód budżetu gminy od następnego dnia po dniu, w którym złożono podanie w tej sprawie, narusza w sposób istotny art. 57 § 7 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=176376]ustawy – Ordynacja podatkowa[/link].
Przepis ten upoważnia radę do wprowadzenia opłaty prolongacyjnej i określenia jej wysokości; nie uprawnia jej natomiast do ustalania zasad jej naliczania. Upoważnienie takie otrzymał minister finansów, który w § 12 rozporządzenia ustalił, iż opłata prolongacyjna naliczana jest w razie wydania decyzji o odroczeniu płatności podatku lub rozłożeniu na raty zapłaty podatku od następnego dnia po upływie terminu płatności podatku. A zatem termin naliczenia opłaty prolongacyjnej określony w uchwale nie tylko został ustalony bez podstawy prawnej, ale jest również sprzeczny z terminem ustalonym w rozporządzeniu.
[i]Podstawa prawna:
– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=176376]ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn. DzU z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.)[/link][/i]