Taka uchwała jest aktem zawierającym przepisy o charakterze generalnym i abstrakcyjnym. Oznacza to, że na jej brzmienie powołać się będzie mogła każda osoba zainteresowana uzyskaniem świadczenia z pomocy społecznej (generalny charakter). Natomiast jej abstrakcyjność ma taki skutek, że może być stosowana wielokrotnie.
[srodtytul]Dla sołtysa i kierownika[/srodtytul]
Upoważnienie ustawowe dla rady gminy do podjęcia takiej uchwały zawiera art. 39 ust. 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=04667245B586A33DCD298D808B7E476A?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link]. Zgodnie z jego treścią do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej rada gminy może upoważnić również organ wykonawczy jednostki pomocniczej – np. sołtysa oraz organy jednostek i podmiotów, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy. Są to m.in. osoby pełniące funkcje organów gminnych jednostek organizacyjnych, a także innych podmiotów (np. organizacji pozarządowych), z jakimi gmina zawarła umowy, na podstawie których przekazała im do wykonywania zadania własne.
[srodtytul]Akt prawa miejscowego[/srodtytul]
Na mocy takiej uchwały [b]kierownik gminnego ośrodka pomocy społecznej staje się organem właściwym miejscowo, rzeczowo i funkcjonalnie do załatwiania spraw[/b] w określonym zakresie. Jednocześnie wydaje on decyzje administracyjne w imieniu własnym, a nie wójta, jak to ma miejsce w przypadku upoważnienia zastępców wójta lub innych pracowników urzędu gminy udzielonego na podstawie art. 39 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym.