- kierownika jednostki organizacyjnej gminy,
- osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego gminną osobą prawną
- osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu wójta.
Jest to dość szeroki katalog i często pojawiają się problemy interpretacyjne, czy dana osoba z racji sprawowanej funkcji powinna złożyć oświadczenie, czy też nie. W jednej z takich spraw wypowiedział się nawet Sąd Najwyższy. W [b]wyroku z 28 lutego 2006 r., sygn. akt II PK 189/05[/b], stwierdził, że kierownik samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej utworzonego przez gminę nie ma obowiązku złożenia oświadczenia majątkowego na podstawie art. 24h [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2C2B318F985E943016842489F3518310?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.)[/link]. Jednakże nie jest to reguła generalna, gdyż zawsze w konkretnym przypadku należy badać, jaki status ma dany ZOZ. W uzasadnieniu powyższego wyroku sąd zawarł spostrzeżenie, że pojęcie jednostki organizacyjnej gminy w rozumieniu art. 24h ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym odnosi się do jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej (np. zakłady budżetowe, jednostki budżetowe gminy). Jeżeli zatem gminny ośrodek zdrowia jest prowadzony jako zakład lub jednostka budżetowa, to jego kierownik oświadczenie złoży. Jeżeli będzie to wyposażony w osobowość prawną samodzielny publiczny ZOZ, to jego kierownik oświadczenia nie złoży.
Zobowiązane do składania oświadczeń majątkowych są także osoby wydające decyzje administracyjne, ale tylko w imieniu wójta. Posiadanie upoważnień do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu innych organów, np. rady gminy, nie implikuje konieczności składania oświadczeń majątkowych.
[srodtytul]Co podać...[/srodtytul]