Nie każdy może zostać bibliotekarzem

Aby podjąć pracę w takiej instytucji, trzeba mieć nie tylko zamiłowanie do książek, ale także ściśle określone kwalifikacje zawodowe, udokumentowane ukończeniem odpowiednich szkół, kursów i uczelni

Publikacja: 20.05.2010 04:00

Nie każdy może zostać bibliotekarzem

Foto: Rzeczpospolita

Każdy pracownik biblioteki, również tej prowadzonej przez jednostki samorządu terytorialnego, powinien mieć odpowiednie kwalifikacje. Jakie? Odpowiedzi na to pytanie należy szukać oczywiście w obowiązujących przepisach.

Podstawowym źródłem wiedzy na ten temat będą przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=77E50395C02E117BAC2984A647784726?id=75336]ustawy z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (DzU nr 85, poz. 539 ze zm.)[/link] oraz wydanego na jej podstawie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6E73C33F55E567B5C4FB530B9B40CCAA?id=78588]rozporządzenia ministra kultury i sztuki z 9 marca 1999 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania określonych stanowisk w bibliotekach oraz trybu stwierdzania tych kwalifikacji (DzU nr 41, poz. 419)[/link].

[srodtytul]Odrębna grupa zawodowa[/srodtytul]

Jak wynika z treści art. 29 ustawy o bibliotekach, pracownicy tych placówek zatrudnieni na stanowiskach bibliotekarskich powinni mieć odpowiednie kwalifikacje. Z ust. 2 tego artykułu dowiedzieć się można natomiast, jacy – a raczej na jakich stanowiskach zatrudnieni – pracownicy tworzą grupę zawodową bibliotekarzy.

[b]Po pierwsze są to pracownicy służby bibliotecznej (młodszy bibliotekarz, bibliotekarz, starszy bibliotekarz, kustosz i starszy kustosz). Po drugie są to bibliotekarze dyplomowani: asystent, adiunkt, kustosz dyplomowany, starszy kustosz dyplomowany. [/b]

Z art. 29 ust. 3 omawianej ustawy wynika natomiast, że w bibliotekach mogą być zatrudnieni również specjaliści z innych zawodów związanych z działalnością biblioteczną, oczywiście jeżeli taka potrzeba występuje.

Wymagania kwalifikacyjne uprawniające do zajmowania poszczególnych stanowisk bibliotecznych określają natomiast przepisy wspomnianego wyżej rozporządzenia ministra kultury i sztuki. A właściwie jego załączniki.

Pierwszy z nich określa wymagania kwalifikacyjne uprawniające do zajmowania określonych stanowisk w bibliotekach. Drugi zawiera wykaz szkół wyższych, szkół oraz innych form kształcenia, których ukończenie uznaje się za wykształcenie bibliotekarskie.

[srodtytul]Wymagania są, choć nie dla wszystkich[/srodtytul]

To, czy przyszły pracownik biblioteki spełnia wymagania kwalifikacyjne, stwierdza zatrudniający, którym z reguły jest kierownik (dyrektor) biblioteki. Dokonuje tego na podstawie przedstawionych mu dyplomów, świadectw lub zaświadczeń, jak również świadectw pracy.

Dokumenty te potwierdzają nie tylko zdobycie odpowiedniego do stanowiska wykształcenia, ale również dorobek naukowy, dydaktyczny, zawodowy czy posiadanie wymaganego na danym stanowisku stażu pracy.

Jak wynika bowiem z § 4 ust. 1 omawianego rozporządzenia, do stażu pracy wymaganego do zajmowania stanowisk w bibliotekach zalicza się okresy zatrudnienia na stanowiskach wymagających przygotowania bibliotekarskiego w:

- bibliotekach i ośrodkach informacji naukowej,

- jednostkach badawczo-rozwojowych,

- archiwach, instytucjach kultury innych niż biblioteki, w urzędach organów administracji rządowej lub samorządowej, organizacjach społecznych, szkołach wyższych, szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych.

W uzasadnionych przypadkach pracodawca może jednak zaliczyć pracownikowi do stażu pracy okresy zatrudnienia w innych instytucjach, pod warunkiem że nabył kwalifikacje przydatne do pracy na określonym stanowisku w bibliotece.

[b]Uwaga! Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do pracowników bibliotek szkolnych i pedagogicznych zatrudnionych na stanowiskach nauczycielskich.[/b] To samo odnosi się do pracowników bibliotek i pracowników dokumentacji i informacji naukowej zatrudnionych w szkołach wyższych.

[srodtytul]Problem z kierownikiem[/srodtytul]

Warto też zwrócić uwagę na to, że o ile przepisy ustawy o bibliotekach oraz wydanego na jej podstawie rozporządzenia w sprawie wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania określonych stanowisk w bibliotekach oraz trybu stwierdzania tych kwalifikacji określają, jakie wymagania muszą spełniać pracownicy bibliotek, również tych, które są prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego, to milczą już na temat tego, jakie kwalifikacje powinien mieć kierujący taką instytucją, np. gminną biblioteką publiczną.

Wymagań takich nie znajdziemy również w przepisach [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4C66AC5ADA25D0B79E42FBD6D213D9B8?id=142971]ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 13, poz. 123 ze zm.)[/link]. A to przecież jej przepisy będą określać tryb powoływania dyrektora, np. gminnej biblioteki, co wynika z treści art. 2 ustawy o bibliotekach, zgodnie z którą w zakresie nieuregulowanym stosuje się odpowiednio przepisy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Należy z tego wyciągnąć następujące wnioski. [b]Wymagania wobec dyrektora biblioteki określa zatrudniający go organizator instytucji kultury, którego rolę – w odniesieniu do bibliotek samorządowych – pełnić będą organy gmin, powiatów bądź województw. [/b]

On też ocenia, jakie kwalifikacje będą na tym stanowisku przydatne, oraz decyduje o tym, w jaki sposób posiadane kwalifikacje powinny zostać udokumentowane. Stanowisko takie prezentuje również Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w odpowiedzi z 7 grudnia 2009 r. na poselską interpelację nr 5270.

[ramka][b]Uwaga [/b]

Pracownicy służby bibliotecznej zatrudnieni w publicznych bibliotekach dla dzieci i młodzieży powinni mieć

– oprócz wykształcenia bibliotecznego

– przygotowanie pedagogiczne.[/ramka]

[ramka][b]Konkurs nie zawsze konieczny[/b]

Kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury można wyłonić w drodze konkursu. Obligatoryjny konkurs organizuje się jedynie w tych samorządowych placówkach, które zostały wymienione w wykazie sporządzonym przez ministra właściwego do spraw kultury.

Zasada ta stosuje się również do bibliotek publicznych utworzonych przez samorządy. Jak wynika z załącznika do rozporządzenia z 19 kwietnia 2004 r., konkurs jest wymagany na stanowisko dyrektora 53 wymienionych w nim bibliotek publicznych utworzonych przez jednostki samorządu terytorialnego różnych szczebli.[/ramka]

Każdy pracownik biblioteki, również tej prowadzonej przez jednostki samorządu terytorialnego, powinien mieć odpowiednie kwalifikacje. Jakie? Odpowiedzi na to pytanie należy szukać oczywiście w obowiązujących przepisach.

Podstawowym źródłem wiedzy na ten temat będą przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=77E50395C02E117BAC2984A647784726?id=75336]ustawy z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (DzU nr 85, poz. 539 ze zm.)[/link] oraz wydanego na jej podstawie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6E73C33F55E567B5C4FB530B9B40CCAA?id=78588]rozporządzenia ministra kultury i sztuki z 9 marca 1999 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania określonych stanowisk w bibliotekach oraz trybu stwierdzania tych kwalifikacji (DzU nr 41, poz. 419)[/link].

Pozostało 86% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"