Obowiązująca [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=006B6C343883C2F18ACC5FB8A4DD11BF?id=168402]ustawa o finansach publicznych[/link] przewiduje, że jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek uchwalić swoje plany finansowe do końca stycznia. Zasada ta nie obowiązuje jednak w odniesieniu do budżetu na 2011 r.
A wszystko za sprawą art. 42 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=387476]ustawy z 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej.[/link] Zgodnie z jego brzmieniem uchwałę budżetową na 2011 r. organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – nie później niż do 28 lutego 2011 r.
Do czasu uchwalenia budżetu na 2011 r. podstawą gospodarki finansowej gminy, powiatu albo województwa jest jego projekt, o którym mowa w art. 238 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
Pamiętać również należy, że nieuchwalenie budżetu do 28 lutego 2011 r. ma określone konsekwencje. Rada gminy (powiatu) albo sejmik województwa traci kompetencję do podjęcia uchwały w tej sprawie na rzecz regionalnej izby obrachunkowej, która w takiej sytuacji ustala budżet spóźnialskiej jednostki do końca marca 2011 r.
Zmiana czasu na uchwalenie budżetu na 2011 r. podyktowana była wyborami samorządowymi. Ich przeprowadzenie pod koniec 2010 r. spowodowało, że rady (sejmiki) nie miały możliwości dochować terminów wynikających z ustawy o finansach publicznych.