Reklama

Gmina w tarapatach dostanie pożyczkę

Jednostka samorządowa realizująca postępowanie naprawcze może dostać wsparcie z budżetu centralnego

Publikacja: 07.01.2011 04:00

Gmina w tarapatach dostanie pożyczkę

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak

Zasada taka wynika z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=AB37D1F7AA5F1427F5B1D0A9DE1FFE77?id=168402]ustawy o finansach publicznych[/link], a konkretnie z art. 224.

Zgodnie z jego ust. 1 gmina, powiat lub województwo samorządowe może dostać pożyczkę z budżetu państwa po spełnieniu dwóch warunków. Po pierwsze, jednostka musi realizować postępowanie zmierzające do

naprawy jej finansów lub przynajmniej przystępować do realizacji programu naprawczego. Po drugie, z analizy tego programu musi wynikać, że w stopniu wysoce prawdopodobnym nastąpi poprawa sytuacji finansowej tej jednostki oraz skuteczności w wykonywaniu jej ustawowych zadań. Dodatkowym warunkiem jest, aby w roku spłaty udzielonej pożyczki deficyt budżetowy tej jednostki nie przekraczał progów ostrożnościowych wynikających z art. 242 – 244 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=AB37D1F7AA5F1427F5B1D0A9DE1FFE77?id=168402]ustawy o finansach publicznych[/link].

Ponieważ ani pożyczka, ani odsetki nie mogą zostać umorzone, to realizacja programu musi gwarantować spłatę tych zobowiązań.

[srodtytul]Szczegóły w przepisach[/srodtytul]

Reklama
Reklama

Wniosek o udzielenie pożyczki gmina (powiat) składa do ministra finansów albo do Banku Gospodarstwa Krajowego.

Zakres danych, które we wniosku należy podać, wykaz dokumentów, które należy dołączyć, oraz rodzaje i zakres przyjmowanych zabezpieczeń określił minister finansów w rozporządzeniu z 23 grudnia 2010 r. w sprawie pożyczek z budżetu państwa udzielanych jednostkom samorządu terytorialnego w ramach postępowań ostrożnościowych lub naprawczych. Rozporządzenie weszło w życie 1 stycznia 2011 r.

Wniosek o udzielenie pożyczki powinien przede wszystkim określać jej wysokość oraz proponowane terminy jej spłaty i wysokość rat.

Wniosek należy uzasadnić, opisując szczegółowo cele, na które pożyczka ma zostać wykorzystana. Ponadto powinien zawierać ogólne informacje dotyczące jednostki ubiegającej się o pożyczkę, takie jak: nazwa, siedziba władz, dane osób uprawnionych do reprezentowania.

Nie można zapomnieć również o podaniu nazwy banku i numeru rachunku bankowego, na którym jest prowadzona obsługa budżetu wnioskodawcy.

[srodtytul]Jakie zabezpieczenie[/srodtytul]

Reklama
Reklama

Zgodnie z § 5 rozporządzenia ministra finansów wierzytelność z tytułu umowy pożyczki może być zabezpieczona jedynie wekslem własnym in blanco lub aktem notarialnym, w którym dłużnik (np. gmina) poddał się egzekucji i który obejmuje obowiązek zapłaty sumy pieniężnej do wysokości w akcie wprost określonej albo oznaczonej za pomocą klauzuli waloryzacyjnej, gdy akt określa warunki, które upoważniają wierzyciela do prowadzenia przeciwko dłużnikowi egzekucji na podstawie tego aktu o całość lub część roszczenia, jak również termin, do którego wierzyciel może wystąpić o nadanie temu aktowi klauzuli wykonalności (art. 777 § 1 pkt 5 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B1E33F29C34ADBEEFB9B00F52114700A?id=70930]kodeksu postępowania cywilnego[/link]).

Z kolei art. 224 ust. 4 ustawy o finansach publicznych określa skutki niespłacenia pożyczki w terminie. W takiej sytuacji minister finansów może potrącić jej kwotę wraz z odsetkami z należnej subwencji ogólnej ustalonej dla spóźniającej się jednostki samorządu terytorialnego. [i] podstawa prawna:

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=406768]rozporządzenie ministra finansów z 23 grudnia 2010 r. DzU nr 257, poz. 1730[/link][/i]

[srodtytul][srodtytul]Co dołączyć do wniosku[/srodtytul]

W latach 2011 i 2012 do wniosku o udzielenie pożyczki z budżetu należy dołączyć opinię regionalnej izby obrachunkowej o sprawozdaniach z wykonania budżetu sporządzaną odpowiednio za lata 2008 i 2009 lub tylko 2009. Ponadto dołączyć należy inne jeszcze dokumenty, jak np.:

>> uchwałę w sprawie przyjęcia programu postępowania ostrożnościowego lub naprawczego;

Reklama
Reklama

>> uchwałę w sprawie zaciągnięcia pożyczki z budżetu państwa;

>> aktualną uchwałę budżetową;

>> program postępowania ostrożnościowego lub naprawczego;

>> uchwałę w sprawie wieloletniej prognozy finansowej obejmującej okres zwrotu pożyczki;

>> informację o stanie mienia komunalnego;

Reklama
Reklama

>> zaświadczenie ZUS dotyczące stanu płatności składek na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych i na Fundusz Pracy oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne

Do wniosku dołączyć należy liczne opinie

RIO (m.in. o możliwości sfinansowania deficytu w roku składania wniosku i w latach kolejnych) oraz oświadczenia (np. o tym, że wszelkie dane i informacje podane we wniosku i załącznikach są prawdziwe).[/srodtytul]

Zasada taka wynika z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=AB37D1F7AA5F1427F5B1D0A9DE1FFE77?id=168402]ustawy o finansach publicznych[/link], a konkretnie z art. 224.

Zgodnie z jego ust. 1 gmina, powiat lub województwo samorządowe może dostać pożyczkę z budżetu państwa po spełnieniu dwóch warunków. Po pierwsze, jednostka musi realizować postępowanie zmierzające do

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Reklama
Praca, Emerytury i renty
„Lewaków i morderców nienarodzonych nie zatrudniamy”. Sąd o dyskryminacji przy rekrutacji
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Prawo w Polsce
Kiedy można zmienić kategorię wojskową? Oto jak wygląda procedura
Prawo w Polsce
W tych miejscach lepiej nie zbierać grzybów. Kary za złamanie przepisów są wysokie
Konsumenci
Przełomowe orzeczenie SN w sprawie frankowiczów. Wyrok TSUE nie zmieni rozliczeń z bankami
Reklama
Reklama