Gmina w tarapatach dostanie pożyczkę

Jednostka samorządowa realizująca postępowanie naprawcze może dostać wsparcie z budżetu centralnego

Publikacja: 07.01.2011 04:00

Gmina w tarapatach dostanie pożyczkę

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak

Zasada taka wynika z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=AB37D1F7AA5F1427F5B1D0A9DE1FFE77?id=168402]ustawy o finansach publicznych[/link], a konkretnie z art. 224.

Zgodnie z jego ust. 1 gmina, powiat lub województwo samorządowe może dostać pożyczkę z budżetu państwa po spełnieniu dwóch warunków. Po pierwsze, jednostka musi realizować postępowanie zmierzające do

naprawy jej finansów lub przynajmniej przystępować do realizacji programu naprawczego. Po drugie, z analizy tego programu musi wynikać, że w stopniu wysoce prawdopodobnym nastąpi poprawa sytuacji finansowej tej jednostki oraz skuteczności w wykonywaniu jej ustawowych zadań. Dodatkowym warunkiem jest, aby w roku spłaty udzielonej pożyczki deficyt budżetowy tej jednostki nie przekraczał progów ostrożnościowych wynikających z art. 242 – 244 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=AB37D1F7AA5F1427F5B1D0A9DE1FFE77?id=168402]ustawy o finansach publicznych[/link].

Ponieważ ani pożyczka, ani odsetki nie mogą zostać umorzone, to realizacja programu musi gwarantować spłatę tych zobowiązań.

[srodtytul]Szczegóły w przepisach[/srodtytul]

Wniosek o udzielenie pożyczki gmina (powiat) składa do ministra finansów albo do Banku Gospodarstwa Krajowego.

Zakres danych, które we wniosku należy podać, wykaz dokumentów, które należy dołączyć, oraz rodzaje i zakres przyjmowanych zabezpieczeń określił minister finansów w rozporządzeniu z 23 grudnia 2010 r. w sprawie pożyczek z budżetu państwa udzielanych jednostkom samorządu terytorialnego w ramach postępowań ostrożnościowych lub naprawczych. Rozporządzenie weszło w życie 1 stycznia 2011 r.

Wniosek o udzielenie pożyczki powinien przede wszystkim określać jej wysokość oraz proponowane terminy jej spłaty i wysokość rat.

Wniosek należy uzasadnić, opisując szczegółowo cele, na które pożyczka ma zostać wykorzystana. Ponadto powinien zawierać ogólne informacje dotyczące jednostki ubiegającej się o pożyczkę, takie jak: nazwa, siedziba władz, dane osób uprawnionych do reprezentowania.

Nie można zapomnieć również o podaniu nazwy banku i numeru rachunku bankowego, na którym jest prowadzona obsługa budżetu wnioskodawcy.

[srodtytul]Jakie zabezpieczenie[/srodtytul]

Zgodnie z § 5 rozporządzenia ministra finansów wierzytelność z tytułu umowy pożyczki może być zabezpieczona jedynie wekslem własnym in blanco lub aktem notarialnym, w którym dłużnik (np. gmina) poddał się egzekucji i który obejmuje obowiązek zapłaty sumy pieniężnej do wysokości w akcie wprost określonej albo oznaczonej za pomocą klauzuli waloryzacyjnej, gdy akt określa warunki, które upoważniają wierzyciela do prowadzenia przeciwko dłużnikowi egzekucji na podstawie tego aktu o całość lub część roszczenia, jak również termin, do którego wierzyciel może wystąpić o nadanie temu aktowi klauzuli wykonalności (art. 777 § 1 pkt 5 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B1E33F29C34ADBEEFB9B00F52114700A?id=70930]kodeksu postępowania cywilnego[/link]).

Z kolei art. 224 ust. 4 ustawy o finansach publicznych określa skutki niespłacenia pożyczki w terminie. W takiej sytuacji minister finansów może potrącić jej kwotę wraz z odsetkami z należnej subwencji ogólnej ustalonej dla spóźniającej się jednostki samorządu terytorialnego. [i] podstawa prawna:

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=406768]rozporządzenie ministra finansów z 23 grudnia 2010 r. DzU nr 257, poz. 1730[/link][/i]

[srodtytul][srodtytul]Co dołączyć do wniosku[/srodtytul]

W latach 2011 i 2012 do wniosku o udzielenie pożyczki z budżetu należy dołączyć opinię regionalnej izby obrachunkowej o sprawozdaniach z wykonania budżetu sporządzaną odpowiednio za lata 2008 i 2009 lub tylko 2009. Ponadto dołączyć należy inne jeszcze dokumenty, jak np.:

>> uchwałę w sprawie przyjęcia programu postępowania ostrożnościowego lub naprawczego;

>> uchwałę w sprawie zaciągnięcia pożyczki z budżetu państwa;

>> aktualną uchwałę budżetową;

>> program postępowania ostrożnościowego lub naprawczego;

>> uchwałę w sprawie wieloletniej prognozy finansowej obejmującej okres zwrotu pożyczki;

>> informację o stanie mienia komunalnego;

>> zaświadczenie ZUS dotyczące stanu płatności składek na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych i na Fundusz Pracy oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne

Do wniosku dołączyć należy liczne opinie

RIO (m.in. o możliwości sfinansowania deficytu w roku składania wniosku i w latach kolejnych) oraz oświadczenia (np. o tym, że wszelkie dane i informacje podane we wniosku i załącznikach są prawdziwe).[/srodtytul]

Zasada taka wynika z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=AB37D1F7AA5F1427F5B1D0A9DE1FFE77?id=168402]ustawy o finansach publicznych[/link], a konkretnie z art. 224.

Zgodnie z jego ust. 1 gmina, powiat lub województwo samorządowe może dostać pożyczkę z budżetu państwa po spełnieniu dwóch warunków. Po pierwsze, jednostka musi realizować postępowanie zmierzające do

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów