Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie przypomina, że w projekcie uchwały budżetowej na przyszły rok nie zamieszcza się ani informacji o stanie mienia komunalnego, ani kwoty prognozowanego długu. Należy natomiast pamiętać o upoważnieniach dla organu wykonawczego. Mogą one dotyczyć m.in. dokonywania zmian w planie wydatków czy przekazywania niektórych uprawnień do przeniesienia planowanych wydatków innym jednostkom organizacyjnym gminy (powiatu, województwa).
– Upoważnienia te należy określić pozytywnie, tzn. wymienić, jakich zmian, poza wynikającymi z ustawy o finansach publicznych, w planie wydatków wójt (zarząd) może dokonywać – wyjaśnia Wojciech Balcerzak, prezes RIO w Warszawie.
Stan prawny związany z wymogami formalnymi dotyczącymi uchwały budżetowej określa ustawa o finansach publicznych. W stosunku do zasad obowiązujących w roku ubiegłym nie uległ on zmianie – informuje warszawska RIO. Oznacza to, że projekt uchwały budżetowej powinien być zgodny z art. 212 określającym jej treść i art. 214 i 215 ustawy, które wymieniają konieczne załączniki. Są to m.in. zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu gminy czy plany przychodów i kosztów samorządowych zakładów budżetowych.
Upoważnienia dla wójta (zarządu) zapisane w uchwale budżetowej mogą dotyczyć zaciągania kredytów i pożyczek oraz emitowania papierów wartościowych, wymienionych w art. 89 i 90 ustawy o finansach publicznych. Będą to zatem przede wszystkim pożyczki i kredyty oraz emisje papierów wartościowych, które zostaną spożytkowane na pokrycie m.in. występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetowego czy też na zakupy inwestycyjne realizowane zgodnie z wieloletnią prognozą finansową.
Pamiętać należy, że upoważnienia takie nie mogą ani powtarzać tych zapisanych wprost w ustawie, ani też naruszać ustawowych ograniczeń. Te określa m.in. art. 232 ustawy, który wyłącza możliwość dokonywania przez wójta (zarząd) zmian w kwotach wydatków na przedsięwzięcia, czyli wieloletnie zadania bieżące i inwestycyjne.