To precedensowe stanowisko potwierdził ostatnio Naczelny Sąd Administracyjny w sprawach dotyczących wydatkowania pieniędzy przez gminę Pietrowice Wielkie. Nie zgodził się z Regionalną Izbą Obrachunkową w Katowicach, że gmina naruszyła przepisy poprzez zaplanowanie wydatków na roboty budowlane przy drogach powiatowych, tj. nienależące do zadań własnych gminy.
Rozstrzygnięciami nadzorczymi RIO unieważniła uchwałę rady gminy Pietrowice Wielkie w sprawie zmian w budżecie na 2009 r. oraz trzy wydane w jej wykonaniu zarządzenia wójta. Zmiany dotyczyły wydatków na roboty budowlane przy drogach powiatowych. Gmina postanowiła, że z własnych środków i własnymi siłami przeprowadzi remont chodników, kanalizacji deszczowej i zatoki autobusowej, które znajdują się w obrębie dróg będących w zarządzie powiatu.
Jednakże zdaniem organu nadzoru nie jest możliwe bezpośrednie finansowanie zadań, które nie należą do zadań gminy. Izba podkreśliła, że gmina może udzielać samorządowi powiatowemu pomocy na utrzymanie dróg zaliczanych do kategorii dróg powiatowych, przebiegających na jej terenie, ale tylko przez przejęcie do realizacji zadań w trybie porozumienia komunalnego. Nie ma zaś możliwości udzielania powiatowi pomocy rzeczowej. Zwłaszcza że zakres działań podjętych przez gminę przekracza granice pomocy rzeczowej.
Samodzielność gminy może być naruszona przez organ nadzoru tylko na jasnej podstawie prawnej
Gmina nie dała za wygraną. W skargach do sądu administracyjnego podkreślała, że miała prawo udzielić pomocy rzeczowej w drodze wykonania określonych robót budowlanych i przekazania ich w postaci nakładów na danym środku trwałym samorządowi powiatowemu. Skargi okazały się skuteczne. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach potwierdził stanowisko gminy.