Przekształcenie szpitali w spółki: Jakie zasady komercjalizacji szpitali

Samorząd, który nie zdecyduje się na pokrycie straty samodzielnego publicznego ZOZ w trzymiesięcznym terminie, zmuszony będzie do jego likwidacji albo komercjalizacji

Publikacja: 12.12.2011 09:25

Przekształcenie szpitali w spółki: Jakie zasady komercjalizacji szpitali

Foto: Rzeczpospolita

Red

Ustawa o działalności leczniczej

(uodl), która nadal budzi wiele kontrowersji, weszła w życie już 1 lipca 2011. Jej przepisy umożliwiają bezpośrednie przekształcanie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w kapitałowe spółki handlowe (z o.o. lub akcyjne), czyli ich komercjalizację.

W  trudnej sytuacji finansowej polskiej służby zdrowia – zwłaszcza publicznych szpitali – przekształcenie prowadzących je SPZOZ w spółki (czyli w pewnym uproszczeniu komercjalizacja szpitali) przedstawiane jest przez przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia jako rozwiązanie optymalne.

Szpital prowadzony przez spółkę miałby być zarządzany lepiej niż prowadzony przez SPZOZ i poprzez efektywniejszą gospodarkę środkami finansowymi – unikać ujemnego wyniku finansowego (choć praktyka pokazuje, że efekty komercjalizacji nie zawsze są tak jednoznaczne).

Nowa ustawa, umożliwiając bezpośrednią komercjalizację szpitali, wprowadza również określone mechanizmy mające „zachęcić” ich właścicieli – zwłaszcza jednostki samorządu terytorialnego – do  podjęcia takiego kroku. Twórcy uodl stanęli przy tym przed niełatwym zadaniem.

Samorządy w większości niezbyt chętnie decydują się na komercjalizację swoich szpitali, w obawie przed  negatywnymi reakcjami społecznymi i reperkusjami politycznymi. Próby takie wywołują z reguły silny opór ze strony pracowników szpitala i ich związków zawodowych, a także samych mieszkańców, utożsamiających często komercjalizację szpitala z wprowadzeniem odpłatności za usługi medyczne.

Fiasko planu B

Przyczyniło się to do faktycznego fiaska tzw. rządowego planu B, który w zamierzeniach jego twórców miał doprowadzić do masowego przekształcenia w spółki kilkuset szpitali. Udział w planie B był jednak dobrowolny i w rzeczywistości został wykorzystany jedynie w nielicznych przypadkach.

Plan B, oferując samorządom decydującym się na komercjalizację swojego szpitala „marchewkę” w  postaci umorzenia części jego zobowiązań i ewentualną państwową pomoc w spłacie reszty zadłużenia, nie przekonał większości z nich do tak ryzykownej politycznie decyzji.

Kij i marchewka

W przepisach uodl zastosowane zostało zatem nowe podejście, polegające jednak w istocie na wykorzystaniu starej, sprawdzonej metody kija i marchewki. Ustawodawca z jednej strony proponuje marchewkę, czyli pomoc państwową w spłacie przejmowanych przez samorządy zobowiązań przekształcanych szpitali (w formie dotacji celowej lub umorzenia zobowiązań publicznoprawnych).

Z drugiej – przepisy uodl zawieszają nad głowami samorządów kij, wprowadzając rozwiązania grożące im koniecznością pokrywania ze środków własnych ujemnego wyniku finansowego nieskomercjalizowanych szpitali. Rozwiązania zawarte w uodl, nie narzucając samorządom ustawowego obowiązku komercjalizacji szpitali, wprowadzają de facto mający do tego doprowadzić przymus ekonomiczny.

Płacić, likwidować czy komercjalizować

Ustawa utrzymuje obowiązującą już uprzednio zasadę, że prowadzący szpital SPZOZ w pierwszym rzędzie sam pokrywa swoje zobowiązania. Jednak gdy osiąga ujemny wynik finansowy, którego nie jest w stanie pokryć samodzielnie, regulacje ustawy stawiają przed jego podmiotem tworzącym (a zatem z reguły samorządem) wybór pomiędzy pokrywaniem takiej straty szpitala ze swoich środków, jego likwidacją lub zmianą formy organizacyjnoprawnej, a zatem właśnie komercjalizacją.

W przypadku zadłużających się szpitali – a takich przecież jest większość – samorządy staną zatem prędzej czy później przed wyborem jednej z trzech opcji: spłacać ich długi, likwidować czy komercjalizować.

Trzy możliwości

Gdy prowadzący dany szpital SPZOZ poniesie roczną stratę, której nie będzie w stanie pokryć ze swoich środków, wówczas samorząd będzie musiał zdecydować się na jedną z trzech przewidzianych w ustawie opcji:

• pokryć z własnych środków ujemny wynik finansowy szpitala za rok obrotowy w terminie trzech miesięcy od upływu terminu zatwierdzenia sprawozdania finansowego,

• dokonać likwidacji szpitala,

• dokonać zmiany jego formy organizacyjnoprawnej poprzez przekształcenie w spółkę kapitałową, a zatem dokonać komercjalizacji.

W ciągu trzech miesięcy

Należy przy tym zaznaczyć, że opcja „spłacić” jest przez przepisy ustawy ograniczona w czasie. W przypadku gdy finansowy wynik szpitala za rok obrotowy, po dodaniu kosztów amortyzacji, ma wartość ujemną, samorząd może go pokryć ze środków własnych w terminie do trzech miesięcy od upływu terminu zatwierdzenia sprawozdania finansowego.

Pierwszy raz obowiązek taki może powstać po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego szpitala za pierwszy rok obrotowy rozpoczęty po dniu wejścia w życie ustawy, a zatem w większości przypadków – sprawozdania za rok 2012. Oczywiście niektóre samorządy, głównie ze względów polityczno-społecznych, mogą zdecydować się na coroczne pokrywanie straty swojego szpitala. Z czasem jednak zapewne stanie się to dla ich budżetu zbyt dużym obciążeniem.

Samorząd, który nie zdecyduje się na pokrycie straty szpitala w trzymiesięcznym terminie, zmuszony będzie do wyboru już tylko jednej z dwóch opcji: jego likwidacji albo komercjalizacji. Na podjęcie uchwały w tej sprawie samorząd będzie miał przy tym 12 miesięcy od dnia, w którym upłynie trzymiesięczny termin na pokrycie ujemnego wyniku finansowego szpitala ze środków własnych samorządu.

Przejęcie zobowiązań

W praktyce podjęcie przez samorząd decyzji o likwidacji zadłużonego szpitala jest raczej mało prawdopodobne. Decydującą rolę mogą odegrać nie tylko względy polityczno-społeczne (choć wyobrażenie sobie ewentualnej reakcji mieszkańców na likwidację „ich” szpitala niewątpliwie może mieć wpływ na decyzje władz samorządowych), ale również finansowe.

Likwidacja szpitala oznacza bowiem w myśl ustawy przejęcie przez podmiot tworzący jego zobowiązań. Gdy podmiotem tworzącym jest jednostka samorządu, spłata takich zobowiązań niejednokrotnie może przekraczać jej możliwości finansowe, zdarza się przecież, że cały roczny budżet jednostki jest mniejszy niż długi jej szpitali. Najprawdopodobniej zatem w  większości przypadków samorząd nie chcąc pokrywać zobowiązań swojego szpitala, zdecyduje się na jego komercjalizację.

W intencji prawodawcy do podjęcia takiej decyzji powinna go skłonić zwłaszcza wspomniana „marchewka”, czyli zawarte w art. 187 i nast. uodl regulacje przewidujące możliwość umorzenia przejętych przez samorząd zobowiązań publicznoprawnych i pomoc w spłacie pozostałych zobowiązań komercjalizowanego szpitala.

Z jednej strony zatem ustawodawca wprowadza dla podmiotów tworzących, które nie zdecydują się na komercjalizację swojego szpitala, zagrożenie koniecznością spłaty jego zobowiązań. Z drugiej – podmioty, które się na taki krok zdecydują, zachęca do przejmowania zobowiązań przekształcanego w spółkę szpitala, oferując im umorzenie zobowiązań publicznoprawnych lub dotację celową na spłatę pozostałych zobowiązań.

Gruszki na wierzbie

Owa metoda może zatem przynieść zamierzony przez ustawodawcę skutek w postaci komercjalizacji większości publicznych szpitali. Warto jednak pamiętać, że o ile „kij” w postaci konieczności spłaty przez samorząd zobowiązań nieskomercjalizowanego szpitala jest bardzo konkretny i może się szybko zmaterializować, to „marchewka” pomocy oddłużeniowej może się niekiedy zamienić w… gruszki na wierzbie.

Wynika to zarówno z przeznaczenia na ową pomoc w budżecie państwa jedynie kwoty 1,4 mld zł (gdy tymczasem już obecnie łączne zadłużenie szpitali wynosi niemal 10 mld zł), jak i wprowadzonych przez ustawę ścisłych terminów na jej uzyskanie. Warto jednak przyjrzeć się najpierw, co w zasadzie owa „marchewka” zawiera i jak ją uzyskać.

Ile pomocy

Jeżeli samorząd w okresie do 31 grudnia 2013 przekształci swój szpital w spółkę kapitałową (a więc go skomercjalizuje), wówczas umorzone zostaną przejęte przez niego, niżej wymienione, zobowiązania szpitala (ściśle mówiąc prowadzącego szpital SPZOZ), które ogólnie można określić jako zobowiązania publicznoprawne.

Ponadto samorząd, który skomercjalizuje szpital na zasadach określonych w uodl, może ubiegać się w okresie do 31 grudnia 2013 o dotację celową z budżetu państwa, przeznaczoną na spłatę przejętych przez samorząd zobowiązań szpitala, odsetek od nich lub na pokrycie kosztów przekształcenia.

Wobec tego, że zobowiązania publicznoprawne będą umarzane, przypuszczać można, że w praktyce dotacja ta będzie przeznaczona głównie na spłatę zobowiązań prywatnoprawnych szpitala, na przykład wobec dostawców leków lub sprzętu medycznego. Korzystna dla samorządów jest możliwość kumulowania obu sposobów oddłużenia komercjalizowanego szpitala – umorzenie zobowiązań publicznoprawnych i dotacja celowa mogą wystąpić łącznie.

Zobowiązania mogą zostać umorzone

Na mocy art. 188 uodl umorzeniu podlegają m.in. następujące, znane na 31 grudnia 2009, zobowiązania przejęte przez samorząd od komercjalizowanego szpitala (wraz z odsetkami):

• z tytułu podatków wobec budżetu państwa oraz należności celnych;

• z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez płatnika oraz na Fundusz Pracy, z wyjątkiem składek na ubezpieczenie emerytalne;

• wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;

• z tytułu:

– opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska w rozumieniu przepisów o ochronie i kształtowaniu środowiska,

– opłat za korzystanie ze środowiska w rozumieniu przepisów prawa ochrony środowiska,

– opłat za szczególne korzystanie z wód w rozumieniu przepisów prawa wodnego;

–stanowiących przychody Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz dochody budżetów powiatów i budżetów gmin;

• z tytułu opłat za użytkowanie wieczyste gruntów Skarbu Państwa w części stanowiącej dochód budżetu państwa;

• z tytułu odsetek za zwłokę, opłaty prolongacyjnej, opłaty dodatkowej, kosztów upomnienia, od powyższych zaległości.

Zgodnie z art. 189 ust.1 uodlumorzeniu podlegają również:

• zobowiązania z tytułów wymienionych w przytoczonym wyżej art. 188uodl, w stosunku do których do dnia przekształcenia zostały wydane decyzje o rozłożeniu ich spłaty na raty lub o odroczeniu terminu ich płatności, albo gdy zobowiązania te stanowią należności sporne;

• opłaty prolongacyjne ustalone w związku z decyzjami, o których mowa powyżej;

• koszty egzekucyjne dotyczące zobowiązań z tytułów wymienionych w art. 188 uodl.

Możliwe jest również – choć zależne od decyzji samego samorządu – umorzenie należności z tytułu zobowiązań podatkowych stanowiących dochody budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Ponieważ umorzenie takie nie uprawnia danej jednostki samorządu do uzyskania od budżetu państwa rekompensaty ubytku ich dochodów, przypuszczać należy, że w praktyce na krok taki decydować się będzie głównie samorząd dokonujący komercjalizacji swojego szpitala, w stosunku do jego zobowiązań.

Przychody z tytułu umorzenia zgodnie z przepisami uodl zobowiązań publicznoprawnych nie stanowią przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, z wyjątkiem zobowiązań zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Rodzaje dokumentów

Umorzenie przejętych przez  samorząd zobowiązań publicznoprawnych komercjalizowanego szpitala następuje w drodze decyzji właściwych organów będących wierzycielami.

Podstawę do ich wydania stanowią przekazane tym organom przez właściwy samorząd następujące dokumenty:

• odpis postanowienia sądu o wpisie spółki (w którą zostaje przekształcony SPZOZ prowadzący szpital) do rejestru przedsiębiorców;

• odpis postanowienia sądu o wykreśleniu tego SPZOZ z Krajowego Rejestru Sądowego;

• uwierzytelniona kopia aktu przekształcenia.

Z budżetu państwa

Oferta umorzenia przejętych przez samorząd zobowiązań publicznoprawnych komercjalizowanego szpitala jest jednak tylko jednym ze składników oferowanej przez ustawodawcę „marchewki”.

Nie mniej nęcąca może okazać się możliwość uzyskania z budżetu państwa dotacji celowej na spłatę innych przejętych zobowiązań komercjalizowanego szpitala, odsetek od nich lub pokrycie kosztów przekształcenia. Dotacja taka udzielana będzie wyłącznie na wniosek danego samorządu, składany do ministra właściwego do  spraw zdrowia.

Warunki dotacji celowej

Warunki dotacji celowej określone w art. 194 uodl to:

• wpisanie spółki kapitałowej powstałej z przekształcenia prowadzącego szpital SPZOZ do rejestru przedsiębiorców nie później niż 31 grudnia 2013;

• spełnienie któregoś z dodatkowych warunków polegających na:

– zawarciu ugody z wierzycielami w zakresie przejętych od szpitala zobowiązań cywilnoprawnych samorządu, obejmującej co najmniej częściowe umorzenie tych zobowiązań lub odsetek od nich, lub

– istnieniu w dniu przekształcenia przejętych przez samorząd zobowiązań wynikających z zaciągniętych kredytów bankowych związanych z pomocą publiczną i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej, lub

– uiszczeniu przez samorząd, który komercjalizuje szpital, podatku od towarów i usług od wniesionego do tej spółki aportu, lub

– istnieniu w dniu przekształcenia zobowiązania wynikającego z pożyczki, udzielonej przez samorząd szpitalowi przed 31 grudnia 2009, lub

– poniesieniu kosztów określenia wartości rynkowej nieruchomości znajdujących się w posiadaniu SPZOZ przekazywanych na własność powstającej w wyniku jego przekształcenia spółce.

Co we wniosku

Wniosek o udzielenie dotacji powinien zawierać:

• proponowaną kwotę dotacji,

• planowany podział tej kwoty.

Do wniosku samorząd musi załączyć dokumenty potwierdzające spełnienie określonych w ramce warunków. Gdy są one spełnione, minister właściwy do spraw zdrowia przekazuje dotację samorządowi na podstawie umowy.

W zawartych w ustawie rozwiązaniach tkwi jednak pułapka. By uzyskać przewidzianą w niej pomoc finansową, samorządy muszą nie tylko spełnić ustawowe warunki, ale spełnić je odpowiednio szybko.

I liczyć na to, że w wyścigu po państwowe pieniądze nie wyprzedzą ich inni.

Piotr Horosz

Piotr Horosz

Komentuje Piotr Horosz, dr nauk prawnych

Paradoksalnie ustawa najlepiej zabezpiecza przed likwidacją szpitale najbardziej zadłużone, im gorsze są ich wyniki finansowe, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że samorząd zdecyduje się na związane z likwidacją przejęcie ich wielomilionowych zobowiązań.

Jednak, gdy zobowiązania te są na tyle niewielkie, że ich spłata nie przekracza możliwości finansowych samorządu, może on zdecydować się ma radykalne rozwiązanie problemu przez likwidację szpitala. Kolejnym ustawowym paradoksem jest brak w uodl mechanizmów mogących skłonić samorządy do komercjalizacji szpitali, które nie są zadłużone i osiągają dodatni wynik finansowy.

Samorząd nie jest wówczas zagrożony koniecznością pokrywania zobowiązań szpitala, nie ma też znaczenia obietnica pomocy oddłużeniowej. Określam to jako paradoks, bo z biznesowego punktu widzenia właśnie takie szpitale najlepiej nadawałyby się do przekształcenia w efektywnie działające i przynoszące zyski spółki.

Rozwiązania ustawowe natomiast zdają się zachęcać głównie do komercjalizacji szpitali generujących największe długi, a zatem takich, których funkcjonowanie w formie spółki może doprowadzić do rychłej upadłości.

Więcej w serwisie:

Samorząd » Zadania » Zdrowie

Ustawa o działalności leczniczej

(uodl), która nadal budzi wiele kontrowersji, weszła w życie już 1 lipca 2011. Jej przepisy umożliwiają bezpośrednie przekształcanie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w kapitałowe spółki handlowe (z o.o. lub akcyjne), czyli ich komercjalizację.

Pozostało 98% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów