Zapewnienie zindywidualizowanego wsparcia i faktycznej realizacji zaleceń z orzeczenia poradni pedagogiczno-psychologicznej dla ucznia niepełnosprawnego wymaga osobistej interwencji rodziców. Kuratoria oświaty często ograniczają się jedynie do kontroli dokumentacji, bez rozmowy z rodzicami i bez sprawdzania efektów wsparcia.
Rodzice, którzy skarżą się do Ministerstwa Edukacji Narodowej na brak realizacji zaleceń i łamanie prawa przez placówkę edukacyjną, dowiadują się, że jedyną drogą jest zgłoszenie sprawy do sądu. Takie wnioski płyną z raportu: "Dostępność i jakość edukacji dla uczniów niepełnosprawnych", przygotowanego przez Fundację Nie-grzeczne dzieci.
Irena Lipowicz, rzecznik praw obywatelskich , podczas konferencji na której prezentowano raport, powiedziała, że teoretycznie mamy bardzo dobre przepisy dotyczące pomocy uczniom niepełnosprawnym, ale nie respektowane w praktyce.
Paweł Kubicki, rzecznik uczniów niepełnosprawnych, wskazuje, że rząd powinien przygotować kompleksowy system wsparcia uczniów z niepełnosprawnością i ich rodzin oraz prowadzić stały monitoring istniejących rozwiązań.
Eksperci przede wszystkim postulują o p owiązanie dodatkowych środków pieniężnych jakie w subwencji oświatowej przeznacza się na ucznia i przedszkolaka z orzeczeniem z placówką do której trafia dziecko.