Rada miasta postanowiła dofinansować koszty działalności komendy powiatowej państwowej straży pożarnej. W uchwale budżetowej zapisała na ten cel 4 tys. miesięcznie.
Uchwałę zakwestionowała Regionalna Izba Obrachunkowa. Jej zdaniem koszty funkcjonowania państwowej straży pożarnej na obszarze powiatu są pokrywane z dotacji celowej budżetu państwa, a zatem miasto nie może przekazywać na ten cel swoich środków budżetowych.
Samorząd może pokrywać część kosztów funkcjonowania państwowej straży pożarnej, ale w przypadku finansowania komendy środki te powinny być przekazane za pośrednictwem Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej – argumentowało RIO.
Gmina zaskarżyła decyzję do WSA w Rzeszowie.
W uzasadnieniu skargi podniosła, że jest miastem na prawach powiatu, a komenda miejska straży jest jego jednostką budżetową, dlatego wydatki tej jednostki obejmowane są planem wydatków budżetu miasta. Zdaniem gminy, miasto może ze środków własnych przeznaczyć dodatkowe środki na funkcjonowanie własnej jednostki budżetowej, mimo tego, że działalność komendy PSP jest finansowana dotacją z budżetu państwa na realizację zadań rządowych.