Reklama

Przy lokalizacji zjazdu publicznego ważne jest bezpieczeństwo ruchu drogowego

Zasadniczą kwestią przy lokalizacji zjazdu publicznego jest bezpieczeństwo ruchu drogowego

Publikacja: 04.12.2012 07:54

Przy lokalizacji zjazdu publicznego ważne jest bezpieczeństwo ruchu drogowego

Przy lokalizacji zjazdu publicznego ważne jest bezpieczeństwo ruchu drogowego

Foto: www.sxc.hu

Nie decyduje o tym ani plan zagospodarowania, ani ustanowienie służebności przejazdu.

Zjazd publiczny to zjazd do co najmniej jednego obiektu, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza, m.in. do stacji paliw, magazynów, hoteli i restauracji, obiektów handlowych. Zapewnia bezpośredni dostęp do drogi publicznej, albo taki dostęp poprzez drogę wewnętrzną lub przez ustanowienie służebności drogowej i wymaga specjalnego zezwolenia. Rozmiary takich inwestycji powodują liczne spory, z których wiele kończy się w sądzie.

Ruchliwa ulica

Edmund K. starał się o zezwolenie na przebudowę dotychczasowego zjazdu indywidualnego do swoich dwóch sklepów na zjazd publiczny z ul. Morskiej w Gdyni. Prezydent Gdyni odmówił, a Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Gdańsku utrzymało w mocy decyzję.

Odmowę uzasadniono względami bezpieczeństwa ruchu drogowego i wymogami rozporządzenia z 1999 r. ministra transportu i gospodarki morskiej o warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Powołano się na § 113 ust. 7 tego rozporządzenia, który mówi, że zjazdy publiczne nie mogą być usytuowane w miejscach zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego, a w szczególności w obszarze oddziaływania skrzyżowania lub węzła. Ulica Morska jest drogą klasy G, a na takich drogach budowanie zjazdów jest dopuszczalne tylko wyjątkowo. Natężenie ruchu jest tam i tak duże, a utworzenie w tym miejscu zjazdu z drogi publicznej zagrażałoby bezpieczeństwu. Przyniosłoby także szkodę  innym użytkownikom drogi. Edmund G. może uzyskać dojazd do swoich nieruchomości od zaplecza, poprzez działki osób trzecich.

W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku Edmund K. wytknął, że prezydent Gdyni i SKO pominęli opinię biegłego w postępowaniu cywilnym przed sądem powszechnym. W wyniku tego postępowania ustanowiono służebność przejazdu z posesji skarżącego przez działkę gminną. Biegły wyjaśniał, że wyjazd m.in. z posesji Edmunda K. nie będzie miał wpływu na natężenie ruchu na ul. Morskiej.

Reklama
Reklama

WSA uwzględnił skargę i uchylił obie odmowne decyzje. Nie zgodził się z twierdzeniem, że ustalenia dokonane przez sąd powszechny nie mogą wpłynąć na rozstrzygnięcie w postępowaniu administracyjnym. Organy obu instancji powinny wziąć pod uwagę nie tylko treść opinii biegłego i postanowienia Sądu Rejonowego w Gdyni o ustanowieniu służebności przejazdu, ale dążyć do jego wykonania – stwierdził. Nie odniosły się też do ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Plany bez zjazdów

Twierdzenie, że założenia planu zagospodarowania powinny być przeanalizowane pod kątem lokalizacji zjazdu, jest błędne – zarzuciło m.in. SKO w skardze kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

NSA zgodził się z tymi argumentami. Uwzględniając skargę kasacyjną, uchylił wyrok WSA w Gdańsku i przekazał mu sprawę do ponownego rozpoznania. Plan zagospodarowania przestrzennego nie ustala lokalizacji zjazdów publicznych – stwierdził. – Ustanowienie przez sąd powszechny służebności przejazdu również nie może rzutować na ustalenia administracyjne dotyczące lokalizacji zjazdu publicznego – powiedział sędzia Wojciech Jarzembski. – Przepisy dotyczące tych kwestii, a zwłaszcza bezpieczeństwa ruchu drogowego, są zawarte w ustawie o drogach publicznych oraz w przepisach wykonawczych (sygnatura akt: II OSK 1383/11).

Nie decyduje o tym ani plan zagospodarowania, ani ustanowienie służebności przejazdu.

Zjazd publiczny to zjazd do co najmniej jednego obiektu, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza, m.in. do stacji paliw, magazynów, hoteli i restauracji, obiektów handlowych. Zapewnia bezpośredni dostęp do drogi publicznej, albo taki dostęp poprzez drogę wewnętrzną lub przez ustanowienie służebności drogowej i wymaga specjalnego zezwolenia. Rozmiary takich inwestycji powodują liczne spory, z których wiele kończy się w sądzie.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Prawo w Polsce
Koniec abonamentu RTV. Są założenia nowej ustawy medialnej
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Prawo karne
„Wielki Bu” chce azylu w Niemczech. Jego adwokat mówi o rozgrywkach politycznych
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Plan Waldemara Żurka. Czy do Krajowej Rady Sądownictwa trafią tzw. neosędziowie
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nieruchomości
Kiedy można domagać się drogi koniecznej? Ważny wyrok Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama