Reklama
Rozwiń

W szkołach znikną zespoły wsparcia

Dyrektor lub wychowawca klasy zdecyduje o tym, jakiej pomocy i w jakim wymiarze potrzebuje uczeń zdolny lub nieradzący sobie z nauką.

Publikacja: 14.12.2012 08:56

Krystyna Szumilas, minister edukacji narodowej, uproszcza procedurę udzielania pomocy uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.  Do konsultacji społecznych trafił właśnie projekt rozporządzenia w sprawie pomocy pedagogiczno-psychologicznej.

Zgodnie z nim to dyrektor będzie decydować, w jaki sposób w jego szkole będzie zorganizowane wsparcie. Z tym że to wychowawcy klas będą odpowiedzialni za pomoc dla swoich uczniów, jeżeli dyrektor nie zarządzi inaczej. To oni będą informować innych nauczycieli o ich potrzebach a także ustalać z nimi formy dodatkowej opieki. Oznacza to, że dla dzieci  mniej zdolnych czy mających problemy z nauką nie będzie trzeba tworzyć odrębnych zespołów. Obecnie dyrektor musi powołać zespół dla każdego dziecka i wypełnić kilka dokumentów.

– To krok w dobrym kierunku – mówi Iwona Sobka, dyrektor szkoły podstawowej w Dobczynie, woj. mazowieckie. – Znowu najważniejsze będzie dobro dziecka, a nie prawidłowo wy- pełnione dokumenty.

W jej szkole kontrola przeprowadzana przez pracowników Biura Rzecznika Praw Dziecka zwróciła uwagę m.in. na nieczytelność podpisów rodziców czy brak efektów pracy zespołu po raptem dwóch miesiącach funkcjonowania, a nie na prawidłowość przyznanej pomocy.

Paweł Kubicki, społeczny rzecznik uczniów niepełnosprawnych, zauważa jednak, że ograniczenie biurokracji nie musi przełożyć się na dodatkowe wsparcie.

– Placówka, która nie radziła sobie z pomocą ze względu na brak odpowiedniej wiedzy lub środków, dalej nie będzie sobie radzić – wyjaśnia.

Dla dzieci z orzeczeniem z poradni pedagogiczno-psychologicznej będzie trzeba stworzyć indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Projekt przewiduje również, że wśród udzielających pomocy znajdą się terapeuci pedagogiczni. Nowe przepisy mają obowiązywać po czternastu dniach od ich publikacji w Dzienniku Ustaw.

etap legislacyjny  konsultacje społeczne

Krystyna Szumilas, minister edukacji narodowej, uproszcza procedurę udzielania pomocy uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.  Do konsultacji społecznych trafił właśnie projekt rozporządzenia w sprawie pomocy pedagogiczno-psychologicznej.

Zgodnie z nim to dyrektor będzie decydować, w jaki sposób w jego szkole będzie zorganizowane wsparcie. Z tym że to wychowawcy klas będą odpowiedzialni za pomoc dla swoich uczniów, jeżeli dyrektor nie zarządzi inaczej. To oni będą informować innych nauczycieli o ich potrzebach a także ustalać z nimi formy dodatkowej opieki. Oznacza to, że dla dzieci  mniej zdolnych czy mających problemy z nauką nie będzie trzeba tworzyć odrębnych zespołów. Obecnie dyrektor musi powołać zespół dla każdego dziecka i wypełnić kilka dokumentów.

Spadki i darowizny
Jak długo można żądać zachowku? Prawo jasno wskazuje termin przedawnienia
Prawo w Polsce
Ślub Kingi Dudy w Pałacu Prezydenckim. Watchdog pyta o koszty, ale studzi emocje
Zawody prawnicze
„Sądy przekazały sprawy radcom”. Dziekan ORA o skutkach protestu adwokatów
Konsumenci
Tysiąc frankowiczów wygrywa z mBankiem. Prawomocny wyrok w głośnej sprawie
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono