Reklama

W szkołach znikną zespoły wsparcia

Dyrektor lub wychowawca klasy zdecyduje o tym, jakiej pomocy i w jakim wymiarze potrzebuje uczeń zdolny lub nieradzący sobie z nauką.

Publikacja: 14.12.2012 08:56

Krystyna Szumilas, minister edukacji narodowej, uproszcza procedurę udzielania pomocy uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.  Do konsultacji społecznych trafił właśnie projekt rozporządzenia w sprawie pomocy pedagogiczno-psychologicznej.

Zgodnie z nim to dyrektor będzie decydować, w jaki sposób w jego szkole będzie zorganizowane wsparcie. Z tym że to wychowawcy klas będą odpowiedzialni za pomoc dla swoich uczniów, jeżeli dyrektor nie zarządzi inaczej. To oni będą informować innych nauczycieli o ich potrzebach a także ustalać z nimi formy dodatkowej opieki. Oznacza to, że dla dzieci  mniej zdolnych czy mających problemy z nauką nie będzie trzeba tworzyć odrębnych zespołów. Obecnie dyrektor musi powołać zespół dla każdego dziecka i wypełnić kilka dokumentów.

– To krok w dobrym kierunku – mówi Iwona Sobka, dyrektor szkoły podstawowej w Dobczynie, woj. mazowieckie. – Znowu najważniejsze będzie dobro dziecka, a nie prawidłowo wy- pełnione dokumenty.

W jej szkole kontrola przeprowadzana przez pracowników Biura Rzecznika Praw Dziecka zwróciła uwagę m.in. na nieczytelność podpisów rodziców czy brak efektów pracy zespołu po raptem dwóch miesiącach funkcjonowania, a nie na prawidłowość przyznanej pomocy.

Paweł Kubicki, społeczny rzecznik uczniów niepełnosprawnych, zauważa jednak, że ograniczenie biurokracji nie musi przełożyć się na dodatkowe wsparcie.

Reklama
Reklama

– Placówka, która nie radziła sobie z pomocą ze względu na brak odpowiedniej wiedzy lub środków, dalej nie będzie sobie radzić – wyjaśnia.

Dla dzieci z orzeczeniem z poradni pedagogiczno-psychologicznej będzie trzeba stworzyć indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Projekt przewiduje również, że wśród udzielających pomocy znajdą się terapeuci pedagogiczni. Nowe przepisy mają obowiązywać po czternastu dniach od ich publikacji w Dzienniku Ustaw.

etap legislacyjny  konsultacje społeczne

Krystyna Szumilas, minister edukacji narodowej, uproszcza procedurę udzielania pomocy uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.  Do konsultacji społecznych trafił właśnie projekt rozporządzenia w sprawie pomocy pedagogiczno-psychologicznej.

Zgodnie z nim to dyrektor będzie decydować, w jaki sposób w jego szkole będzie zorganizowane wsparcie. Z tym że to wychowawcy klas będą odpowiedzialni za pomoc dla swoich uczniów, jeżeli dyrektor nie zarządzi inaczej. To oni będą informować innych nauczycieli o ich potrzebach a także ustalać z nimi formy dodatkowej opieki. Oznacza to, że dla dzieci  mniej zdolnych czy mających problemy z nauką nie będzie trzeba tworzyć odrębnych zespołów. Obecnie dyrektor musi powołać zespół dla każdego dziecka i wypełnić kilka dokumentów.

Reklama
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Dobra osobiste
Wypadek na A1. Sąd zdecydował ws. pozwów rodziny Sebastiana M.
Prawo karne
„Szon patrole” to nie zabawa. Prawnicy mówią, co i komu za nie grozi
Podatki
Skarbówka ostrzega uczniów i studentów przed takim „dorabianiem"
Spadki i darowizny
Chciała testament zgodny z prawem ukraińskim, notariusz odmówił. Co orzekł sąd?
Reklama
Reklama