Samorządy: prostsze życie w związku

Powiatowo-gminne porozumienia mają ułatwić współpracę samorządom.

Publikacja: 28.01.2013 08:57

MAiC proponuje ułatwienia i atrakcyjniejszą niż do tej pory motywację finansową dla tych jednostek,

MAiC proponuje ułatwienia i atrakcyjniejszą niż do tej pory motywację finansową dla tych jednostek, które zdecydują się na połączenie.

Foto: www.sxc.hu

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przygotowało projekt założeń ustawy o poprawie warunków świadczenia usług przez jednostki samorządowe. Ma on na celu nie tylko poprawę jakości usług publicznych, ale także ratowanie wielu samorządów, które ze względu na warunki demograficzne i malejące dochody popadają w stagnację i likwidują niektóre zadania.

– Projekt powstał z myślą o współpracy między samorządami, niejednokrotnie broniącymi swej niezależności bez względu na racjonalne przesłanki świadczenia usług – mówi Szymon Wróbel, dyrektor departamentu współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego w MAiC.

Grunt to elastycznie

Zdaniem dyr. Wróbla prawo powinno w większym stopniu umożliwiać wybór sposobu wykonywania zadań publicznych, np. poprzez łączenie zadań różnych jednostek organizacyjnych w jedną.

Projekt ustawy ułatwi przede wszystkim działania na terenach metropolitalnych, dając możliwość tworzenia związku powiatowo-gminnego. Do tej pory prawo zezwalało jedynie na tworzenie związków międzygminnych. Powstawały w określonych celach, ale nie ułatwiały koordynacji zadań o znaczeniu strategicznym. Tymi zadaniami, m.in. planowaniem przestrzennym, siecią transportową czy realizacją inwestycji dla całego obszaru, a nie tylko dla kilku gmin, zajmą się związki powiatowo-gminne. Ułatwią one też łączenie zadań miejskich z powiatowymi, np. ośrodków pomocy społecznej i powiatowych centrów rodziny.

To się opłaci

MAiC proponuje też ułatwienia i atrakcyjniejszą niż do tej pory motywację finansową dla tych jednostek, które zdecydują się na połączenie. Już obecnie zachodzi konieczność łączenia się niektórych samorządów ze względów demograficznych i finansowych. Dotyczy to zwłaszcza mniejszych gmin, poniżej 5 tys. mieszkańców, ale także powiatów ziemskich łączących się z miastami grodzkimi.

Jan Grabiec, starosta legionowski, oceniając pozytywnie projekt, nie widzi jednak dla siebie możliwości zaistnienia w związku powiatowo-gminnym na terenie aglomeracji warszawskiej. – To zbyt skomplikowane rozwiązanie, oznacza bowiem przekazanie w zarządzanie całości podobnych usług związkowi. Wątpię, czy powiat lub gmina zdecyduje się np. na przekazanie wszystkich dróg na swoim terenie. Czy związek będzie bowiem się zajmował remontem lub utrzymaniem skromnych dróg w gminach wiejskich? – pyta. – Myślę, że powiat legionowski mógłby utworzyć związek z okolicznymi gminami, np. w celu promocji turystyki.

Projekt ustawy niesie konsekwencje dla podziału administracyjnego kraju, który do tej pory ustabilizowany, może zmieniać się co kilka lat w zależności od potrzeb mieszkańców. Celem nadrzędnym bowiem jest poprawa jakości usług świadczonych przez samorządy, a te będą zależały od sytuacji ekonomicznej jednostki.

Projekt ma trafić do Sejmu jeszcze przed wakacjami. – Zakładamy, że wejdzie w życie 1 stycznia 2014 r., przy czym zapewne będzie obowiązywać pewne vacatio legis dla samorządów – mówi dyr. Wróbel.

Etap legislacyjny: konsultacje międzyresortowe i społeczne

Opinia:

Dawid Kostempski, prezydent Świętochłowic, przewodniczący zarządu GZM

Górnośląski Związek Metropolitalny działa od siedmiu lat, ale brak ustawy metropolitalnej sprawia, że mamy kłopoty z zarządzaniem konurbacją śląską. Propozycje MAC odpowiadają naszym potrzebom, ponieważ umożliwiają przystąpienie do Związku Komunalnego miastom niemającym praw grodzkich. Kiedy zakładaliśmy związek, byliśmy pewni, że większość gmin znajdujących się na terenie konurbacji śląskiej zostanie jego członkami, ale organ wojewody wraz z ówczesnym MSWiA stwierdzili, że ten przywilej należy się wyłącznie miastom na prawach powiatu. W projekcie ustawy podoba mi się też położenie nacisku na współ- pracę jednostek samorządowych. Jestem zwolennikiem tworzenia obligatoryjnego związku komunalnego, opartego na ustawie. Bez tego warunku trudno zarządzać np. planowaniem przestrzennym. Zawsze bowiem znajdzie się jakaś gmina, która zechce bronić swej niezależności kompetencyjnej kosztem realizacji wspólnego celu.

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przygotowało projekt założeń ustawy o poprawie warunków świadczenia usług przez jednostki samorządowe. Ma on na celu nie tylko poprawę jakości usług publicznych, ale także ratowanie wielu samorządów, które ze względu na warunki demograficzne i malejące dochody popadają w stagnację i likwidują niektóre zadania.

– Projekt powstał z myślą o współpracy między samorządami, niejednokrotnie broniącymi swej niezależności bez względu na racjonalne przesłanki świadczenia usług – mówi Szymon Wróbel, dyrektor departamentu współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego w MAiC.

Pozostało 84% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów