Wyrok sądu zastępuje uchwałę rady gminy w sprawie organizacji referendum

Jeżeli wniosek mieszkańców spełnia określone w ustawie wymogi formalne, to rada gminy nie może podjąć uchwały odmawiającej zorganizowania referendum.

Publikacja: 19.08.2013 12:04

Mieszkańcy gminy Kamienica (woj. małopolskie) wystąpili do rady tej gminy z wnioskiem o przeprowadzenie referendum lokalnego w sprawie podziału jej na dwie. Jednak radni odmówili jego przeprowadzenia. Uznali bowiem, że taki podział doprowadziłby do zniszczenia tradycyjnych więzi społecznych, gospodarczych i kulturowych istniejących w gminie od kilku stuleci.

Uchwałę rady mieszkańcy gminy zaskarżyli do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, który ją uchylił.

Wyrok WSA podtrzymał następnie Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. II OSK 1371/13).

Referendum się organizuje, gdy wniosek popiera 10 proc. mieszkańców

W uzasadnieniu tego wyroku sędzia Małgorzata Masternak-Kubiak podkreśliła, że zgodnie z ustawą o referendum lokalnym rada gminy bada jedynie, czy wniosek mieszkańców w sprawie referendum spełnia wymogi ustawy oraz nie prowadzi do rozstrzygnięć sprzecznych z prawem.

– W konsekwencji rada nie mogła odmówić mieszkańcom przeprowadzenia referendum, powołując się na negatywne skutki podziału gminy – uzasadniała sędzia Masternak-Kubiak. – Oznacza to, że podejmując uchwałę, rada gminy Kamienica przekroczyła swoje kompetencje – dodała.

Zasady i tryb przeprowadzania referendum w gminie określa ustawa z 15 września 2000 r. o referendum lokalnym. Zgodnie z jej przepisami referendum lokalne może zostać zorganizowane na wniosek mieszkańców. Z taką inicjatywą może wystąpić grupa co najmniej 15 obywateli, którym przysługuje prawo wybierania do organu stanowiącego danej jednostki samorządu terytorialnego.

Z wnioskiem o referendum może wystąpić także statutowa struktura terenowa partii politycznej działająca w jednostce samorządu terytorialnego. Takie prawo przysługuje też organizacji społecznej mającej osobowość prawną, której statutowym terenem działania jest co najmniej obszar danej jednostki samorządu terytorialnego.

– Z inicjatywą przeprowadzenia referendum w sprawie utworzenia, połączenia, podziału i zniesienia gminy oraz ustalenia granic gminy wystąpić może jedynie grupa co najmniej 15 obywateli, którym przysługuje prawo wybierania do rady gminy – wyjaśnia Stefan Płażek z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Aby referendum z inicjatywy mieszkańców doszło do skutku, konieczna jest uchwała rady gminy. Jak wynika z art. 17 ust. 1 ustawy o referendum lokalnym, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje uchwałę w sprawie przeprowadzenia referendum, jeżeli wniosek mieszkańców spełnia wymogi ustawy oraz nie prowadzi do rozstrzygnięć sprzecznych z prawem. Co więcej, rada gminy (powiatu) lub sejmik województwa jest związany treścią wniosku mieszkańców.

Na uchwałę rady gminy (powiatu) lub sejmiku województwa odrzucającą wniosek mieszkańców w sprawie przeprowadzenia referendum inicjatorowi przysługuje skarga do sądu administracyjnego.

Jak podkreślił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w wyroku z 16 października 2012 r., wyrok sądu administracyjnego zastępuje uchwałę rady gminy w zakresie rozstrzygnięcia o przeprowadzeniu referendum (sygn. III SA/Lu 689/2012).

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"