Zajmując takie stanowisko sąd potwierdził opinię wojewody śląskie, który zaskarżył uchwałę Rady Miejskiej w W.
W uchwale tej Rada Miejska nadała nowy statut miejscowemu Zakładowi Gospodarki Mieszkaniowej i Remontowej. W jednym z zapisów statutu postanowiono, iż zakład będzie świadczył usługi w zakresie zarządzania wspólnotami mieszkaniowymi.
Tymczasem zdaniem wojewody śląskiego podjęta uchwała była niezgodna zarówno z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, jak i naruszała art. 7 i 10 ustawy o gospodarce komunalnej. Wojewoda stwierdził, iż skoro ZGMiR jest zakładem budżetowym to nie może prowadzić działalności wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej. Tym samym zadanie polegające na świadczeniu usługi w zakresie zarządzania wspólnotami mieszkaniowymi nie może być wykonywane przez zakładać budżetowy.
Rada Miejska nie zgodziła się z twierdzeniami wojewody i wniosła o oddalenie skargi. Polemizując z argumentacją prawną wojewody Rada zauważyła, że art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie gminnymi wskazuje budownictwo mieszkaniowe jako dziedzinę, w której przewidziane są zadania własne gminy. Podkreślono jednocześnie, że realizując to zadanie w Gminie W. powierzono je ZGMiR, działającemu w formie zakładu budżetowego. Dalej Rada Miejska zwróciła uwagę, że zakład nie świadczy usług zarządzania wspólnotami mieszkaniowymi na zasadach rynkowych, angażując tym samym gminę w prowadzenie działalności gospodarczej.
W odpowiedzi Rada podkreśliła, że działalność w tym zakresie ZGMiR rozpoczął w momencie wyodrębnienia pierwszego lokalu z nieruchomości stanowiącej pierwotnie własność gminy. Do powstania wspólnot doszło na skutek sukcesywnego wyodrębniania lokali z nieruchomości komunalnych.