- Plan wydatków powinien być realny – podkreśla Lucyna Hanus, prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu. – Oznacza to, że w sposób jak najbardziej zbliżony powinien się odnosić do możliwych do poniesienia wydatków, w prowadzonych przez gminę przedszkolach – tłumaczy. Zapewnieniu tej zasady służy m.in. możliwość dokonywania w ciągu roku budżetowego odpowiednich zmian w tym planie. W konsekwencji o ostatecznej wysokości dotacji przysługującej niepublicznym przedszkolom w danym roku budżetowym decyduje wysokość poniesionych w skali roku wydatków przedszkoli prowadzonych przez gminę (końcowe rozliczenie dotacji).

Podstawa naliczania dotacji ustalana jest w uchwałach gminnych rad w oparciu o art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty, jako iloczyn wskaźnika procentowego oraz wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach prowadzonych przez gminę.

- Z powyższego wynika, że o wysokości dotacji udzielanej niepublicznym przedszkolom decyduje wysokość wskaźnika procentowego, ustalanego przez radę gminy oraz wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach prowadzonych przez gminę, przy czym wysokość tych ostatnich wydatków nie jest kształtowana postanowieniami ww. uchwały – wyjaśnia Lucyna Hanus.

Zauważyć w tym miejscu trzeba, że przepisy ustawy o systemie oświaty nie definiują pojęcia wydatków bieżących. Dlatego należy odnieść się do przepisów ustawy o finansach publicznych, które taką definicję zawierają. Zgodnie z art. 236 ust. 2 ustawy o finansach publicznych przez wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego rozumie się wydatki, które nie są majątkowymi. Wśród tych ostatnich przykładowo można wymienić wydatki na inwestycje, zakupy inwestycyjne, czy związane z nabywaniem akcji, udziałów oraz na wkład do spółek prawa handlowego.

Jednocześnie, jak wynika z ustawy o systemie oświaty, tak ustalone dotacje dla niepublicznych przedszkoli i w przeliczeniu na ucznia nie mogą być niższe niż 75 proc. ustalonych w budżecie gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie.