Wymagania dla opróżniających przydomowe szamba

Skoro ustawodawca wskazał najważniejszą treść wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i przewozu nieczystości ciekłych, to rada gminy nie może ustalić wzoru wniosku o wydanie takiego zezwolenia.

Publikacja: 28.09.2014 13:00

Wymagania dla opróżniających przydomowe szamba

Foto: www.sxc.hu

Rada miejska w Białym Borze podjęła uchwałę w sprawie określenia wymagań, jakie powinni spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

W § 1 ust. 2 tej uchwały rada postanowiła, że wniosek o wydanie zezwolenia przedsiębiorca obowiązany jest złożyć na specjalnym formularzu. Jednocześnie w załączniku nr 2 do uchwały określony został jego wzór.

Te postanowienia uchwały rady miejskiej w Białym Borze zakwestionował wojewoda zachodniopomorski (rozstrzygnięcie nadzorcze z 25 sierpnia 2014 r., sygn. NK-3.4131.286.2014.SA).

W ocenie organu nadzoru bowiem ustalając wzór wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i przewozu nieczystości ciekłych, rada miejska przekroczyła granice upoważnienia wynikającego z art. 7 ust. 3a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

- Dokonując oceny prawnej kwestionowanego w części aktu, podkreślić należy, że każdy przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych winien po pierwsze spełniać wymagania określone zarówno przez prawodawcę w ww. ustawie, jak i przez radę gminy na podstawie art. 7 ust. 3a ww. ustawy, po drugie złożyć stosowny wniosek, którego elementy zostały określone w art. 8 ustawy – wyjaśnia Marek Tałasiewicz, wojewoda zachodniopomorski. - Nie ma więc uzasadnionych podstaw stanowienie przez radę gminy przepisów w tym przedmiocie, w szczególności określenie wzoru wniosku, jaki przedsiębiorcy muszą złożyć. Podobnie, nie jest właściwym utożsamianie formalnoprawnych zasad sporządzania wniosku z wymaganiami, jakie muszą spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwolenia, a tylko do określenia tych ostatnich została uprawniona rada gminy – dodaje Marek Tałasiewicz.

Również w orzecznictwie ugruntowany jest pogląd dotyczący wykładni norm o charakterze kompetencyjnym (upoważniającym), że powinny być one interpretowane w sposób ścisły, literalny.

- Oznacza to między innymi, że taki akt nie może regulować wskazanych w ustawie materii w sposób dowolny z przekroczeniem zakresu upoważnienia ustawowego – wyjaśnia Marek Tałasiewicz. -Odstąpienie od tej zasady z reguły stanowi istotne, rażące naruszenie prawa - dodaje.

Ponadto Trybunał Konstytucyjny wielokrotnie wskazywał w swoim orzecznictwie, że każdy wypadek niewłaściwej realizacji upoważnienia ustawowego stanowi jednocześnie naruszenie zawartych w Konstytucji przepisów, które określają tryb i warunki wydawania aktów podustawowych (m.in. wyrok TK z dnia 5 listopada 2001 r., sygn. akt U 1/01).

Spadki i darowizny
Odziedziczyłeś majątek? By dysponować spadkiem, musisz mieć ten dokument
Praca, Emerytury i renty
NSA: honorowe krwiodawstwo nie ma pierwszeństwa przed policyjną służbą
Sądy i trybunały
Resort sprawiedliwości już nie chce likwidacji Izby Odpowiedzialności Zawodowej
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Prawo karne
Lech Wałęsa przegrał w sądzie. Chodzi o teczki TW „Bolka”