Bez zakazu spożywania alkoholu na wszystkich parkingach w gminie

Gmina nie ma kompetencji do rozszerzania generalnego zakazu sprzedaży napojów alkoholowych na wszystkie obiekty danego typu – przypomniał w niedawnym wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku.

Publikacja: 15.10.2014 13:35

Nie wszystkie miejsca publiczne wymagają ochrony przed obecnością alkoholu

Nie wszystkie miejsca publiczne wymagają ochrony przed obecnością alkoholu

Foto: www.sxc.hu

Rada Gminy K. podjęła uchwałę, w której ustaliła liczbę punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży.

W jednym z zapisów tej uchwały rada objęła stałym zakazem sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych: parkingi, place zabaw dla dzieci, gminne obiekty sportowe (z wyjątkiem trwania imprez o charakterze rekreacyjnym lub charytatywnym), natomiast stałym zakazem podawania i spożywania alkoholu: obiekty, w których prowadzona jest sprzedaż detaliczna wraz z terenem posesji, na której zlokalizowany jest punkt sprzedaży jak również najbliższej okolicy w rozumieniu ustawy.

Przepis ten zakwestionował wojewoda, który w rozstrzygnięciu nadzorczym stwierdził nieważność całej uchwały.

Wojewoda stwierdził, że ustanowiony zakaz dotyczy wszystkich zlokalizowanych na terenie gminy: parkingów, placów zabaw, gminnych obiektów sportowych, obiektów sprzedaży detalicznej i posesji, jednakże rada gminy w żaden sposób nie wskazała i nie uzasadniła nadania specjalnego (szczególnego) charakteru tych obiektów i miejsc z uwagi na ochronę przed obecnością alkoholu. W tej sytuacji organ nadzoru stwierdził, że wprowadzony zakaz ma w istocie charakter generalny i powszechny, co zostało zarezerwowane do „domeny ustawodawczej", tj. zakazów wprowadzanych wyłącznie przez ustawodawcę mocą ustawy.

Te stanowisko podzielił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku (sygn. akt III SA/Gd 437/14), który oddalił skargę gminy.

Samorząd podkreślił w skardze, że istnieją ważne prawne i społeczne przesłanki, aby wprowadzić ograniczenia co do publicznego spożywania napojów alkoholowych, odnosząc go do kilku enumeratywnie ściśle określonych miejsc.

WSA podzielił, jednak stanowisko wojewody. W uzasadnieniu przypomniał, iż zarówno w doktrynie, jak i w orzecznictwie zgodnie podnosi się, że celem i istotą stanowionych przepisów gminnych ma być jedynie możliwość uzupełnienia generalnych (ogólnokrajowych) zakazów sprzedaży, podawania lub spożywania napojów alkoholowych, zakazami lokalnymi (dodatkowymi) wprowadzanymi przez gminy na ich terenie z uwagi na szczególny charakter danego miejsca, obiekty czy obszaru gminy.

- Szczególny charakter miejsca, obiektu czy obszaru, dla którego wprowadzany jest zakaz, musi mieć z jednej strony wymiar lokalny (odnoszący się do konkretnie zindywidualizowanego miejsca), a z drugiej strony dla określenia szczególnego charakteru tego miejsca istotny być musi kontekst negatywnego (w stopniu wyższym niż w innych miejscach) skutku obecności alkoholu – wyjaśnił sąd.

Odwołano się też do wyroku Sądu Najwyższego (sygn. III RN 11/97), który stwierdził, że miejsca te lub obszary nie mogą być określone generalnie (np. place, parki, wały przeciwpowodziowe itp.), gdyż gmina nie ma kompetencji do rozszerzania generalnego zakazu sprzedaży napojów alkoholowych na wszystkie obiekty danego typu. Może jedynie wskazać konkretne parki, place czy trakty spacerowe, które ze względu na swój charakter wymagają wprowadzenia stałego lub czasowego zakazu sprzedaży, a to wskazanie ma być precyzyjne, aby pozwoliło wyróżnić ten konkretny np. park.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo karne
Czy Mieszko R. brał substancje psychoaktywne? Są wyniki badań
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem